22. dubna 2009

Spalovač mrtvol (1968)

Dáš si věneček, nebo rakvičku?

zdroj: csfd.cz
CSFD. Viděla jsem to nedávno poprvé a asi nejobjektivnější, na co se zmůžu, je 'uuuuh'. Postavu Rudolfa Hrušínského (Karel Kopfrkingl) bych tam přirovala k Dr. Lecterovi, jen s tím rozdílem, že ten film byl takové psycho na tak (pro mě) citlivé téma, že životní roli Sira Antonyho v lidské zrůdnosti a děsivosti naprosto převálcoval.

Jestli jsem předtím nenáviděla, když mi někdo takovým stylem sahal na krk, tak teď se mi z toho přímo zvedá žaludek. Z té hudby mi vstávají chloupky na zadku, jakmile ji zaslechnu. Stylem, jakým Kopfrkingl tak sugestivně přicházel o rozum, s naprostým klidem prohodil 'A kdybych tě tak, drahá, oběsil?' a až s uměleckým zápalem vybíral, ke komu do rakve přihodit dceru... Tím mě film naprosto dostal.

Knížku si rozhodně nepřečtu, toto mi stačilo... byl to jeden z těch filmů, co nelituju času, který jsem u nich proseděla, jsem moc ráda, že jsem je viděla, ale jednou a dost.