11. července 2014

Lion Feuchtwanger: Židovka z Toleda (Die Jüdin von Toledo, 1956)

Žádná neřest se do člověka nezažere tak hluboko jako spisovatelství.

zdroj: databazeknih.cz
Židovka z Toleda je knížka, kterou musím zmínit hned ze dvou důvodů. Zaprvé, pamatuji si, že nás o ní učili na gymplu, ale nijak zvlášť mě nezaujala, takže když jsem po ní sáhla víceméně z nouze, byla jsem příjemně překvapená, že mě nejen bavila, ale dokonce jsem se chvílemi i nemohla dočkat, až ji otevřu znovu. To se mi nestalo hodně dlouho.

A za druhé, je to první román, do kterého jsem se po dlouhé době začetla, aniž bych musela, a doufám, že teď už budu číst další a další knížky mnohem častěji. Je to neřest, ke které bych se opravdu hrozně ráda vrátila, protože mám předlouhý seznam věcí, které bych si chtěla přečíst, a pomáhá mi to psát.

Co se týče románu samotného, Feuchtwanger skvěle pracuje s krátkými údernými větami a hezky proplétá milostný příběh s historií a dějinami. Těžko říct, jestli to tak skutečně bylo, ale při čtení jsem měla pocit, že by to tak klidně mohlo být, a to je podle mě znakem dobře napsané historické fikce. Na konci jsem měla skoro slzy v očích. Prostě, zase to byl případ, kdy se v povinné četbě našlo něco skutečně dobrého.