11. září 2016

Gaston Leroux: Fantom opery (Le Fantôme de l'Opéra, 1910)

zdroj: megaknihy.cz
Viděla jsem film, viděla jsem muzikál a konečně jsem si vzpomněla, že bych si to ráda i přečetla. Bylo mi celkem jasné, že se zdrojový materiál bude lišit a ze začátku jsem si myslela, že je to snad úplně jiný příběh. Nakonec se ale ukázalo, že je to jenom docela chytře napsané. Knížka člověka docela dlouho drží v napětí ohledně toho, jestli je fantom (u kterého mě šíleně rozčilovalo, že je psán malým písmenem) nadpřirozená bytost nebo člověk z masa a kostí, a jestli to má nebo nemá šťastný konec. Nakonec to končí právě tak jako muzikál a film - resp. skoro právě tak, fantom umírá. Taky musím říct, že to bylo velmi dobře načasované - člověka nakonec nejvíc zajímá, jak se znal Peršan s Erikem (fantomem), a to se dozví až v úplném závěru spolu s celou historií fantomova života. Je potřeba se připravit na to, že knížka je psaná stylem minulého století, takže vyprávění je trochu jako školní četba, ale je nutné Lerouxovi přiznat body za to, že ačkoliv se na záchranu dámy v ohrožení vydají dva hrdinové, je to ta dáma, kdo nakonec všechny zachrání. A to mám ráda.