14. září 2017

A. S. Byatt: Possession: A Romance (1990)

“Vocabularies are crossing circles and loops. We are defined by the lines we choose to cross or to be confined by.”

zdroj: thegreatroundwonder.blogspot.cz
Prakticky od toho, co jsem si osm let zpátky poprvé přečetla Posedlost (původní recenzička z 15/01/2009 v citaci níže), chtěla sem se k tomu vrátit a přečíst si to v originále. Nakonec jsem na to úplnou náhodou narazila, jak si to zevlí v pražské hlavní knihovně, a hned jsem to shrábla. Dozvěděla jsem se dvě věci: zaprvé, je to rozhodně knížka, kterou chci mít v knihovně, a zadruhé, nebyla dobrá doba to číst ve chvíli, kdy mě tlačí lhůta na těch dalších pěti knížkách, co jsem si půjčila s tím. Přiznám se, že jsem spoustu pasáží, které se netýkaly přímo děje, přeskakovala - takže už teď myslím na to, že si to chci přečíst znovu - ale i tak to bylo úžasné. Ten krutý konec jsem opět obrečela - A. S. Byatt je ke svým postavám laskavá, ale nepřiklášluje a neodpustí jim z jejich osudu ani trochu. A myslím že až teď po těch letech psaní dokážu plně ocenit, jakou neskutečnou práci ten román skrývá - kolik postav, tolik psaných projevů, tolik malých osobních posedlostí... Skutečný magnum opus.

If you can order your Thoughts and shape them into Art, good: if you can live in the obligation and affections of Daily Life, good. But do not get into the habit of morbid Self-examination. Nothing so unfits a woman for producing good work, or for living usefully. The Lord will take care of the second of these - opportunities will be found. The first is a matter of Will.

Oh Sir - things flicker and shift, they are indeed all spangle and sparks and flashes. I have sat by my fireside all this long evening [...] turning my burning cheeks towards [...] where am I leading myself - to lifeless dust - Sir. And then - out there [...] - flame licked, flame enfolded, flame looped veins - burned up and utterly consumed - [...] I cannot let you burn me up. I cannot. [...] No mere human can stand in a fire and not be consumed.

A. S. Byatt: Posedlost (Possession: A Romance, 1990)

zdroj: megaknihy.cz
Skvělá knížka, jsem ráda, že jsem si na ni po těch doporučeních vzpomněla. Jde o příběh, kde se skvěle prolíná minulost a současnost; o příběh hledání místa v životě dvou mladých lidí v současnosti a o zakázané lásce básníka a básnířky z minulosti. Tak nějak jsem nakonec čekala, že se to s Maud vyvrbí, jak se to vyvrbilo, a ten doslov pak tak nějak zastíní fakt, že situace s dopisy zůstala otevřená. Jsem ráda, že Ash nakonec věděl, ale je mi hrozně líto Christabel, že ona nevěděla, že on věděl. Musela hrozně trpět.