16. června 2009

Vanity Fair (2004)

Revenge may be wicked, but it's perfectly natural.

zdroj: imdb.com
IMDb. Tenhle film jsem viděla nějaký čas zpátky - v době, kdy jsem neznala Jamese Purefoye, v době, kdy jsem nečetla předlohu a v době, kdy většina normálních lidí spí. Zdál se mi tehdy ten film takový zdlouhavý, občas necelistvý, ale poměrně zajímavý.

Když jsem ho viděla teď po přečtení knížky, vnímám ho úplně jinak. Podle mě je to docela roztomilá směsice výjevů z knížky, poněkud pozměněná tím, že Becky Sharp je pouze chybující člověk, ne malá čubka, Rawdon Crawley má určitý stupeň inteligence a osobního kouzla, není to buran, a Amelia Sedley je koza, ne uťápnutá, nešťastná, ale andělská ženička. Změna charakterů mi to celé narušovala nejvíc. Z Thackerayova vyprávění mi rozhodně nepřišlo, že Becky kdy Rawdona opravdu milovala a už vůbec ne, že milovala Rawdyho (tím se mi pravděpodobně knižní verze zprotivila nejvíc). Tím, že prohloubili budoucnost té postavy ohledně lorda Steyneho a přidali jí city k někomu jinému než k sobě, penězům a společenskému postavení, vytvořili prostě z Becky Sharp jinou postavu.

To samé s Amélií - ta je sice naivní, ale věrná, poslušná a obětavá - v této verzi byla prostě přihlouplá. A naopak v originále přihlouplý Rawdon měl tady určitý stupeň inteligence, rozuměl Beckyinu snažení, od čehož se knižní Rawdon distancoval, a celkově měl o akcích mnohem větší povědomí, než jeho knižní předloha, která všechno pochopí, až když za něj Becky nezaplatí dluh. Což mě přivádí na věc, která jasně ukazuje, že book!Becky a movie!Becky jsou jiné ženy - Becky byla v Rawdonově zavření a nezaplacení 'kauce' v podstatě nevinně, pokud se to tak dá říct, a Rawdonovo chování se mohlo divákovi znát snad až nespravedlivé. V knížce je ale naprosto pochopitelné, jeho zlomené srdce a odchod jsem obrečela. Ve filmu to se mnou nehnulo. (Dobře, tak hnulo jiným způsobem - James aka Rawdon v parádní vypasované uniformě, breeches a ztrápeným výrazem vystupuje na břehu exotické země... Oh!)

Takže abychom to shrnuli - James Purefoy vytvořil sice Rawdona Crawleyho, ale naprosto jiného, než ho napsal Thackeray. Nicméně byl k sežrání. Reese Witherspoon byla také skvělá, ale prostě to nebyla Becky Sharp, mimo vyjmenovaných věcí jsem to poznala i tak, že jsem s ní soucítila a měla jsem ji svým způsobem ráda. Romola Garai by mohla být skvělá Amelia, kdyby dostala více prostoru a autoři filmu jí nevybrali zrovna ty scény, ze kterých vzešla jako hysterická kravka. Jonathan Rhys Meyers jako George Osborne a Tony Maudsley jako Joseph Sedley byli ovšem dokonalí, těm tak nějak v jejich rolích nebylo co vytknout. Rhys Ifans, představitel Williama Dobbina, se zhostil své role taky skvěle a u něho mě mrzí ještě mnohem víc než u Amélie, že dostal méně prostoru, tuhle postavu jsem měla z celého příběhu asi nejradši.

Prostě pokud jste nečetli knižní předlohu, film by se vám mohl líbit. Příběh mi přijde sice trochu roztříštěný a těžko mi tehdy docházely souvilosti (i když to možná bylo tou pokročilou hodinou), ale hudba, kostýmy i herci jsou skvělí - je to sice příběhem nic moc nového (prostě to není Thackerayův román, ze kterého vám to originální, neotřelné a 'skandální' prostě přijde), ale i tak zajímavé a bavitelné. Pokud jste knížku četli a na film se teprve chystáte, tak ten film neberte zase tak vážně a říkejte si třeba, že je to jen 'na motivy'. A měly by vás potěšit některé dialogy, které jsou přímo z knížky. A pokud ani to vás neukonejší, jelikož jste knížku četli a i film viděli, pouštějte si pořád dokola scény s Jamesem Purefoyem, protože ten je prostě HOT.