26. března 2017

Irena Dousková: O bílých slonech (2008)

zdroj: alza.cz
Irenu Douskovou jsem měla v hledáčku dlouho díky záznamu Hrdého Budžese, který znám nazpaměť. Ze série s Helenkou Součkovou jsem zatím ulovila jen ten poslední díl, takže ho nechávám, než se dostanu k prvním dvěma, a sáhla jsem po povídkové sérii. Byla jsem (příjemně) překvapená, že nejde o úplně oddělené povídky, ale o výjevy v jedné komunitě, kde jsou životy všech postav navzájem propletené a táhne se skrz ně jemná, ale dotažená dějová linka. Kapitoly se jmenují podle rozpočítadla "Štěstí, neštěstí, láska, manželství, panenka, kolébka, hraběnka, smrt", celá sbírka je pojmenovaná podle pověsti O bílých slonech a oboje je hodně dobře zapracované i do povídek jako takových. Hodně se mě dotkl příběh obecního ožraly, jehož historie byla fakt krutá, i malého Jirky, který zažil peklo. Celkově podle mě super knížka a můžu doporučit všema deseti.