13. listopadu 2018

Jarmila Loukotková: Bůh či ďábel (1957)

„Není Boha nad tímto světem. Vesmír je pouze plničký oblak a hvězd. A kdesi pod zemí nám vládne ďábel.“

zdroj: levneknihkupectvi.cz
Do Bůh či ďábel jsem se hrozně špatně dostávala. Rozečetla jsem to už na dovolené, po návratu odložila a vrátila sem se k tomu až teď. Pak mě to stálo asi tři večery a jeden den strávený ve vlaku, než jsem to dorazila. Zatímco u předchozích knížek jsem si toho tolik nevšimla, tady na mě občas vyskočila dějem nijak nevyžádaná kritika stavovské společnosti a vyzdvihování pracujícího, vykořisťovaného lidu, což mě trochu rušilo. Pořádně jsem se do toho dostala až za polovinou, kde jsem konečně vypozorovala, co je flashback a začalo se rýsovat, o co tam vlastně jde, byť už Panna orléanská to trochu vylepšila. I tak ale tempo zůstalo na můj vkus trochu pomalé a ke konci mě zklamalo, jak autorka (podle románu skutečné) Retzovy zločiny pouze decentně opsala. Nicméně, hlavní důraz byl na Retzovo tápání ve víře, ať už to bylo na straně Boha či ďábla, a s tím si fakt vyhrála. Pokud ta knížka díky něčemu stojí, tak díky tomu krásnému popisu zoufalé potřeby něčemu věřit.

Zatímco u předchozích knížek historického námětu, které jsem zatím přečetla, jsem neměla problém s umělecky prezentovanými historickými událostmi, tady jsem po přečtení informací o skutečném Gillesovi de Rais (trvalo mi, než jsem se dobrala k tomu, že Jiljí de Retz je Gilles de Rais - dobře, Retz byla zjevně alternativní transkripce jeho příjmení, ale proč byl proboha minulý režim tak posedlý překládáním křestních jmen? nebo je to nešvar zachovaný už od obrozenců?) byla trochu zklamaná. I když odhlédnu od toho, co jsem psala výš a co bylo podle mě skutečným předmětem té knížky, tak pokud to Rais udělal, moc jsem mu to v té knížce nevěřila, málo si za tím stál. (To, že se nikdo nezmínil o té pedofilii, mě netankuje, taky bych o tom nechtěla psát.) Vzhledem k tomu, že existuje domněnka, že byl baron de Rais obětí inkvizice, je možná trochu škoda, že autorka nenechala čtenáře i svého Retze tápat o skutečné vině a místo popisů procesů ohledně skutečné a falešené Panny Jany, které tam podle mě byly zbytečně, trochu nenakousla motivy církve Raise usvědčit z co možná nejhorších zločinů a shrábnout jeho majetek.

Shrnula bych to takto - ta knížka má svoje momenty, ale rozhodně ji nevidím na své osobní hitparádě Jarmily Loukotkové. (A pro pobavení: jakmile se objevila Panna orleánská, uvažovala jsem, jestli Retz náhodou není La Hire, protože všechny moje vědomosti evidentně pochází z muzikálu Johanka z Arku. Tímto bych se chtěla omluvit skutečnému Etiennovi de Vignolles, že jsem ho krátce sloučila s pravomocně (byť církví) odsouzeným sériovým vrahem a pedofilem.)
„Jejich slova mu lahodila v mysli, byla to jeho řeč, zpěvná, sladká, otec ho tou řečí kárával, máti se tou řečí s otcem mazlila, štolbové tou řečí hovoří v konírně, lidé jí mluví v podhradí, ve městech i na polích, každému zní v ústech jinak, každý se jí zmocňuje a užívá jí po svém, a ona tím obráběním krásní a vybrušuje se do oslnivého třpytu proměnlivých barev jako nejdražší ryzí démant.“

„[...] Už dávno si navykl předstírat city, které nemá, a zastírat ty, které má, tak ho k tomu naučily války, lidé, poněvadž mu nerozuměli nebo nechtěli rozumět, a nábzoženství, protože tomu zase nerozuměl on, třebaže chtěl. A hlavně ho tomu naučila samota, samota uprostřed lidí v práci, samota uprostřed kumpánů v hýření.“

„V knihách byl celý svět s pralesy, pouštěmi, pohádkovými městy, božím hrobem, s bojišti, moři, byla tam celá věčnost řeckých válečníků, římských císařů, byly tam barvy, které kolem sebe marně hledal, hudba, jakou by mu nikdo nezahrál, vůně, prchavé a opojivé, jež by jinak nikdy nemohl vsát, ovzduší pravdy a snu, sladěných v živoucí jednotu. A hlavně tam byla slova, slova všemocná a zázračně mnohotvárná a mnohoznačná smyslem ne svým vlastním, ale tím, těmi mnoha, kterými je obdařuje představivost každého, kdo je čte. Slova z necelých tří desítek stále stejných písmen, slova jediné černé barvy – a byl z nich celičký svět se vším všudy.“

„Byl ztracen, třebaže byl teprve na pokraji, na obvodu toho zkázného víru, kdy spirála má ještě široké a pomalé kruhy; ale stržen okrajovou vlnou už byl, nemohlo to dlouho trvat a musel nastat náhlý, prudký, neodolatelný švih dolů do jícnu, do mlýna ničivého víru.“