29. prosince 2018

Lynč (2018)


Vítejte v Buchnově - Neúcta - Vůle boží - Rodina na prvním místě - Syn mého otce - Špína - Likvidace zásob - Pravda

zdroj: csfd.cz
Ceskatelevize.cz | K Lynči jsem přistupovala docela opatrně. Do první epizody jsem se vrhla s chutí jako do všeho nového českého, ale trochu jsem se zklamala. Matěj Anděl (Lukáš Žemlička) hrozně přehrával, moc jsem mu to celé nevěřila, a přišlo mi, že na začátku jsem se dozvěděla trochu moc informací, ve kterých jsem se nevyznala. Z nedostatku věcí ke sledování jsem ale vytrvala a jsem za to ráda. Jakmile se děj rozjel a pochopila jsem, že všechno souvisí se vším, chytla jsem se, a byť byl celý ten komplot s Němci hodně na sílu, zbytek byl působivý.

Ústřední drama byl samozřejmě titulní lynč, ze kterého bylo na blití, a rodina lynčovaného - o Tomáše (Marsell Bendig) jsem měla na konci regulérní strach a to nejen protože jeho máma (Natálie Topinková) už by to po Denisovi (Jan Cina) nepřežila. Dění v rodině Svobodových a Joklových bylo ale stejně důležité, protože právě to vůbec umožnilo, aby k něčemu takovému v "civilizované" společnosti došlo. Čachry Magdy Stránské (Zuzana Stivínová) s Klausem (Ladislav Hampl) a Franzem (Ondřej Nosálek) byly drsné a samozřejmě hnusné, ale to "americké" násilí nebylo to, co mě nejvíc děsilo a upřímně bylo trochu prvoplánové.

Svobodovi symbolizovali to, co se často děje v rodinách za zavřenými dveřmi a čemu nikdo z okolí nejspíš neuvěří, i kdyby to věděl, protože se do toho prostě nebude chtít plést. Nepochopila jsem, jestli byla Helena (Štěpánka Fingerhutová) svým otcem (Pavel Kříž) zneužívaná nebo šlo o incest (byť zda se dá incest ve vztahu otec/dcera kdy vůbec považovat za dobrovolný, vzhledem k zjevné existenční závislosti dítěte na rodiči, je další otázka), nicméně reakce matky (Barbora Šporclová) je bohužel statisticky velmi častá a celkově z toho bylo blbě. Pavel Kříž odvedl neskutečnou práci.

Joklovi byli naopak typickým příkladem toho, že za každým spratkem stojí debilní rodič(e). Z Jokla Jiřího Dvořáka bylo na blití z vícero úhlů a byť je komplikované odsuzovat někoho za jeho teoretické světonázory (konec konců každý má na ně právo), odsuzovat někoho za naprostý nerespekt ke své partnerce (Tereza Vilišová), její shazování před dítětem a praktické uplatňování svých světonázorů, kterým dívání se jinam rozhodně je, není komplikované a pro slušného člověka je dokonce naprosto žádoucí. Byť se dá argumentovat tím, že Líba věděla, koho si bere, stejně mi jí bylo líto a docela doufám, že se ho zbaví a ještě se jí podaří z toho kluka udělat slušného člověka.

Stranou bych ještě vypíchla Petru (Lucia Siposová) s Markem (Marek Němec), byla to taková sladká a překvapivě idylická vložka, když byli spolu, byť v hlavním ději fungovali jenom okrajově. Celkově bych to viděla takto - to společenské drama bylo na jedničku, formát za mě trochu kulhal (především protože Lukáš byl prostě nezajímavý a toporně zahraný), obsazení až na výjimky super a okolnosti lynče mrazivé. Stránští a Němci byli už trochu na sílu, ale zase bylo díky nim finále hodně napínavé, a Klas a Franz byli hodně dobře zahraní hajzlové, takže jim to odpustím.

Kolem a kolem hodně povedené společenské drama s pomalým rozjezdem, ale dobře vymyšlené a celkově super televizní zážitek. Odpůrci "multi kulti" prostředí (i ti, co se otevřeně bojí říct, že jim Romové v popředí vadili, protože přece nejsou rasisti, stejně jako jejich anti-multi-kulti kolegové) v recenzích (a článcích v bulváru) hodnotu seriálu podle mě srážejí zbytečně a jen z principu, protože řemeslně a herecky je to nadprůměr, ale to jenom znamená, že jim to šťouchlo do svědomí a že toho potřebujeme víc.

Za mě dobrý.