Ceskatelevize.cz | Jelikož nemám televizi a tudíž si nedržím přehled o tom, co kde běží, naučila jsem se kontrolovat stránky České televize a dívat se, jestli mě něco nezaujme. K
Jak si nepodělat život jsem se dostala přes
Až budou krávy lítat, aniž bych si uvědomovala, že jde o sérii, a jelikož se mi začátek líbil, zůstala jsem do konce.
|
zdroj: ceskatelevize.cz |
Výše zmíněné
Až budou krávy lítat byla podle mě pecka; byť jsem si to původně pustila z nudy, zůstala jsem na to zírat a drželo mě to od začátku do konce především díky skvěle vybarveným postavám a fajn poselství. Líbilo se mi, jak zdůraznili, že problémy s přijetím vlastního těla a toho, jak se liší od toho pro většinu lidí nereálného ideálu krásy, se netýkají jen oplácaných žen, ale i těch štíhlých (zvlášť, když narazí na šovinistického debila), mužů - a co je na tom nejhorší - dětí. A jak nejistoty a mindráky vlastních rodičů nevyhnutelně formují naši osobnost. (Jediné, co mě trochu mrzí, je, že Štěpánovi dali fyzický defekt, jako kdyby jinak žádný mindrák mít nemohl - kdyby to byl normálně stavěný zdravý kluk, ta pointa by vyzněla ještě lépe.)
Eva Hacurová (Bětka) byla naprosto skvělá, šla s kůží na trh a nádherně zahrála jak odvahu zrozenou z docházející trpělivosti a nelogičnosti celé situace, tak tu zranitelnost, která s tím šla ruku v ruce. Taky mají nesmírné plus za to, že ukázali učitelku, která skutečně svou práci miluje, což je vidět jen v přístupu k dětem, tak k té neutuchající snaze pomoct Štěpánovi (
Filip Král), protože chápe, že to potřebuje víc než trest. Líbilo se mi, jak pracovali s tím klukem, i jak pomocí jeho otce (
Stanislav Majer) a Bětčiny matky (
Sabina Remundová) ukázali, odkud vítr vane.
Stanislav Majer hrál naprosto dokonalého kreténa, byl úžasně na pěst, a
Sabina Remundová zvládala do té nevděčné úlohy nacpat krásnou dávku péče a zranitelnosti, tleskám.
Zkrátka a dobře podle mě výborný kousek, na obvyklou českou tvorbu tématem a zpracováním osvěžující, a hlavně aktuální, jsem nadšená.
|
zdroj: ceskatelevize.cz |
Nonstop lahůdky mě držely od začátku do konce, ale přiznám se, že pro mě už neplynuly tak krásně jako předchozí díl, působily docela deus ex machina. Největší slabinou pro mě byla rozhodně Lenka (
Eliška Křenková) - působila na mě trochu jako neukotvená vyžírka a to jsou upřímně postavy, které mě moc nebaví. Kromě Karla (
Miroslav Krobot) mi tam nebyl nikdo sympatický a to mám ještě podezření, že ten mě bavil díky
Miroslavovi Krobotovi, který sice všude hraje to stejné, ale jeho projev, zaseknutý někde mezi apatií a přezíravostí, mě upřímně baví.
Neměla jsem vlastně problém s konceptem (až na ten deus ex machina moment, který svedl Lenku a Karla dohromady), ani s tím "jak dědeček měnil, až vyměnil" přístupem k hoňce přes celé město a byla jsem upřímně zvědavá, jak to dopadne, ale nedá se říct, že by to ve mně zůstalo tak jak
Až budou krávy lítat. Taková česká klasika.
|
zdroj: ceskatelevize.cz |
Můj bezvadnej život na mě působil hodně podobně jako
Nonstop lahůdky, nic nového ani převratně zpracovaného.
Tereza Brodská (Dana) mě herecky nebaví a upřímně si nevybavím, jestli to někdy bylo jinak. Myslím, že ne. Bavila mě postava Kláry (
Lucie Žáčková) - ač nebyla ničím novým pod sluncem, byla aspoň zábavná - a potenciál měla i Miriam (
Jitka Schneiderová), kdyby ten příběh ovšem byl kritikou neregulovaných praktik psychologického poradenství, které u nás do jisté míry může dělat skoro každý, ale to nebyl. Vlastně asi právě naopak, zaujalo to takový ten "každému co jeho jest" postoj ve chvíli, kdy byla Dana z nejhoršího venku, což bylo pravděpodobně to nejmíň zajímavé, co se mohlo stát, ale rozhodně to jediné, co se dalo čekat.
Můj bezvadnej život je podle mě jeden z případů, kdy se v totálně průměrném, neustále dokola omílaném příběhu o tom, že je třeba zvolnit a myslet na to, co je skutečně důležité (spoiler, nejsou to peníze ani majetek), skrýval příběh mnohem zajímavější a to, co mohlo být, totálně odvedlo mou pozornost od toho, co bylo. Škoda.
|
zdroj: ceskatelevize.cz |
Beze stopy jsem sjela zvlášť od prvních tří a asi týden na to. Těšila jsem se na to upřímně nejmíň, popis děje mě vůbec nezaujal, a díl jako takový to bohužel nijak nevylepšil. Nebylo to špatné - ta myšlenka muže, který je natolik znechucený společností, že se radši rozhodl strávit život squatterstvím v objektech, které k tomu nejsou tak úplně určené, nebyla vůbec špatná, ale postava Karla (
Ondřej Vetchý) nebyla absolutně vytěžená a vyznívala jako takový ten trochu prázdný správňák, které
Ondřej Vetchý hraje poměrně často, ale je v nich z mého pohledu jako herec podvyužitý. Patrik (
Václav Švarc) měl taky podle mě mnohem víc potenciálu. Bylo to dítě ze systému, které jako většina z nich prakticky nikdy nemělo šanci, a byl využitý jako tragický prvek místo aby měl vlastní osobnost.
Být ten díl o tom, jak se tihle dva našli a ovlivnili, mohla by to být pecka. Pak se ale na scéně objevili Blanka (
Marika Šoposká), Péťa (
Vít Gajdoš) a Láďa (
Jan Jankovský), čímž začal být konec velmi předvídatelný a proběhl tak, jak jsem víceméně čekala. Mnohem horší byl ale ten dojemný poslední záběr, ze kterého jsem měla pocit, že ani scénáristé Karla vůbec nepochopili - shrábnout mrtvé tělo hledaného kluka ve chvíli, kdy se vyhýbáte lidem, a kamsi ho odnést? Nefungovalo to logicky ani emotivně a zklamalo mě to na celé epizodě nejvíc.
Celkově to byl až na
Až budou krávy lítat takový český televizní průměr, který podle mě ze 3/4 nestojí za ten čas.