2. července 2020

Penny Dreadful: City of Angels: Season 1

| Season 1 |
_______

"You ever been in a place where there's no right answer? Everything you do is gonna be wrong. So you do something. And you know it's wrong. And you live with it. It's not a compromise, it's not a mistake. It's a sin."


1.01 Santa Muerte - 1.02 Dead People Lie Down - 1.03 Wicked Old World - 1.04 Josefina and the Holy Spirit - 1.05 Children of the Royal Sun - 1.06 How It Is with Brothers - 1.07 Maria and the Beast - 1.08 Hide and Seek - 1.09 Sing, Sing, Sing - 1.10 Day of the Dead

zdroj: imdb.com
Byla jsem překvapená, když jsem zjistila, že se točí spin-off Penny Dreadful, ale zároveň jsem měla docela obavy, na které postavě z původního seriálu to postaví. Když pak odhalili, že se to bude odehrávat v třicátých letech minulého století v Los Angeles a bude se to zabývat mexickým folklórem - čili s původním seriálem to bude pojit jenom provedení - začala jsem být zvědavá. Po obsazení Natalie Dormer (Magda) jsem se začala těšit, ale po nasledování popravdě nevím, co s tím.

Kouzlo původního seriálu pro mě byla jeho fiktivnost - byť se odehrával v historických kulisách, většina hlavního obsazení byly literární postavy bojující s nadpřirozenem. City of Angels mělo dvě nadpřirozené postavy - z nichž jedna tam byla ve stopovém množství a její roli stále nechápu - a zbytek byli prostě obyčejní lidé bez nadpřirozených schopností, kteří bojují s velmi reálnými - byť neméně děsivými - problémy jako je rasismus, antisemitismus a fašismus. Byl to dobrý a děsivě aktuální příběh? Rozhodně. Byla to Penny Dreadful? Ne.

Patrně nejslabší částí celého příběhu pro mě byl vztah mezi Santa Muerte (Lorenza Izzo) a Magdou. Nikdy nám neřekli, proč se ty dvě rozhádaly a nemám nejmenší tušení, proč Santa Muerte za celou dobu vůbec nic neudělala, pohybovala se hodně po okraji příběhu a fungovala prakticky jen jako motivace pro Magdu, která byla mimochodem úplně smyšlená. To se skutečně mexický folklór omezuje jenom na Día de Muertos? Nejsem v tom sběhlá, ale silně o tom pochybuju, určitě existuje víc nadpřirozených bytostí, které se daly využít. Hodně mě na to nalákali a docela mě zklamali.

Nicméně Natalie Dormer měla absolutní žně. Nejen, že jako Magda v těch kožených šatech a s tmavými vlasy, ve kterých jsem se do ní kdysi zamilovala, silně útočila na mou heterosexualitu, ale ve všech třech dalších rolích byla brilantní. Alex Malone se mi líbila asi nejvíc, pravděpodobně protože je hodně vzdálená všemu, v čem jsem Natalii Dormer zatím viděla, a Elsa Branson nejmíň - nemohla jsem se přenést přes ten otřesný německý přízvuk a nemám ráda zahořklé raněné srny. Nejhůř se mi ovšem dívalo na Rio, u které jsem si chvilku myslela, že se snaží tvářit, že není běloška a ačkoliv to pak nějak okecali, stejně mě ten otřesný make-up nepřestal iritovat. Navíc tam, kde byla Alex našeptávačka a Elsa napřed vějička a pak našeptávačka, Rio vládla, díky čemuž se mi ještě hůř chápalo, jaké má vlastně Magda schopnosti, protože pokud se dokázala postavit do čela gangu, pak nechápu, proč to stejné neudělala s městskou radou nebo Bundem a zdržovala se s prostředníky.

Tiago (Daniel Zovatto) mě popravdě moc nebavil - jeho situace byla sice nezáviděníhodná a Daniel Zovatto to trápení krásně prožil, ale přišlo mi, že Tiago jenom kňoural a čekal, až mu někdo pomůže. Zbytek jeho rodiny mě bavil mnohem víc. Maria (Adriana Barraza) byla absolutní BAMF a trochu mě zklamali, že po té jedné konfrontaci s Magdou ve finále nepřišel moment, kdy jí natrhla prdel. Stejně tak mě zklamali s Raulem (Adam Rodriguez) - po tom vstaní z mrtvých jsem čekala velké věci, ale místo toho ho nalámali do role té obligátní moudré postavy a zůstal stejně stranou jako Santa Muerte. Josefina (Jessica Garza) a Mateo (Johnathan Nieves) na tom byli trochu líp - Josefina byla sice taky podvyživená, ale její příběh aspoň doběhl do konce, a Mateův příběh byl podstatný pro celkový děj. Líbil se mi jeho vztah s Fly Ricem (Sebastian Chacon) a fakt mě na konci naštvalo, že to Magda/Rio tak podělala.

Příběh sesty Molly (Kerry Bishé), zneužívané hvězdy, která už nechce být hvězdou, mi do celého obrázku tak nějak nesedl. Nijak zvlášť nezabředli do toho, co byl radio evangelismus, byť naznačovali, že se chovají jako kult, a zločin její matky (Amy Madigan) odhalili až ve chvíli, kdy jsem si s námahou vzpomínala, že to nějakou vraždou začínalo. To, co popisovali, bylo otřesné a výborně zahrané oběma herečkami, ale tak nějak to zapadalo ve vší té hrůze, kterou prožívala Chicanx komunita, a Mollyina zakázaná romance s Tiagem mi byla tak nějak ukradená.

Townsend (Michael Gladis) a jeho skrytá homosexualita, neskrývaný rasismus a obligátní "daddy issues" bavil jen protože na Kurta (Dominic Sherwood) se dobře dívalo a figurovala tam Magda/Alex, jinak mi byly jeho tužby, názory a traumata srdečně ukradená. Upřímně pro mě nebyl o nic lepší než Reilly (Rod McLachlan), protože nebýt té homosexuality, byl by stejná karikatura záporáka a jelikož jsem velký zastánce rovnosti, nebudu ho šetřit jen kvůli jeho sexualitě.

Celá zápletka s Craftem (Rory Kinnear) mě od začátku upřímně mátla. Nerozuměla jsem, proč je pro Magdu důležitý Bund, když má kontakty se skutečnými nácky (o tom níže), hrozně dlouho to nikam nevedlo, falešné německé přízvuky Roryho Kinneara a Natalie Dormer mi trhaly uši a Craftovo finále v posledním díle skutečně nestálo za ten čas, který celé té zápletce věnovali. Jediné plus byla Linda (Piper Perabo), její zápletka byla docela drsná, ale ta i mě brutálně zklamala. Která matka řekne "nech si děti, je mi to jedno" chlapovi, kterému vzápětí vyhrožuje, že ho zničí? To jí nedochází, k čemu odsuzuje svoje vlastní děti? Fuj.

S těmi nácky a spojkou třetí říše mě upřímně vytočili, opravdu si nemyslím, že to bylo nutné. Přišlo mi, že to využili jako laciný způsob, jak tam dostat další záporáky, kterým se ani nebudou muset moct věnovat, protože všichni ví, co byli nácci zač. Jak Goss (Thomas Kretschmann), tak váhavý mafián Berman (Brad Garrett) neměli dost šťávy, abych tu zápletku ocenila, bavila mě snad jenom Dottie (Lin Shaye). Michener (Nathan Lane), pro kterého byla zápletka hlavní, byl sice super a párkrát překvapil, ale ani ten to nezachránil. Původně jsem myslela, že tím chtějí ukázat paralelu mezi tím, co se děje Židům v Německu a Chicanx v LA, ale to se taky nestalo, tak nějak to běželo vedle sebe a té paralely prostě nikdo nevyužil. Plus to celé udělalo přátelství mezi Michenerem a Tiagem tak nějak zištné a to byla škoda.

Celá zápletka s Tiagem, Michenerem, Mateem a Lopezem (Adan Rocha) mnou docela otřásla - napřed tím, co byl Michener schopný udělat a pak tím koncem, u kterého mi bylo špatně od žaludku. Konec celé té zápletky s Michenerem, Dottie a Koenigem (Kyle McArthur) jsem tak nějak čekala, ale stejně mi jich bylo všech líto. Koenig byl doslova mladý pitomec, u něhož jeho jednání vůbec nemuselo být indikátorem povahy, ale ocitl se v situaci, kdy se nedalo nic riskovat, a život Tiaga a Michenera už nikdy nebude stejný, teď jsou komplicové.

Dlouho jsem neviděla nic tak depresivního, jako bylo finále City of Angels - zvlášť ve chvíli, kdy celá ta zápletka tak silně rezonovala se současným děním v Americe a vlastně i ve zbytku světa. Nebylo tam snad jediné světlé místo, ale byla tam spousta prostoru, kam jít v druhé řadě, takže jsem zvědavá, jestli bude. Pamatuji si, že první řada původního seriálu mě taky zase tolik neuhranula, ale zbytek jsem si fakt užila, a tady to třeba bude stejně.

Celkově si nemyslím, že je City of Angels dobrá volba pro ty, co milovali původní Penny Dreadful, ale rozhodně je to podle mě povedená novinka, kterou jen menší množství postav (a tím pádem propracovanější příběhy) a větší důraz na mystično dělilo od toho, aby mě skutečně nadchli. A kdy už nic, tak obsazení - hlavně Natalie Dormer - a kostýmy rozhodně stojí za to.

EDIT 09/10/2020: Zrušeno.