_______
"Do you get the feelin' like we're walking away from something that we can never walk away from?"
zdroj: imdb.com |
Naprosto nejgeniálnějším tahem celého příběhu je fakt, že oba milenci, Billy i Ruby (Merritt Wever), pro které má člověk na začátku pochopení, se ukážou jako úplně otřesní lidé. Že Ruby opustila rodinu a nechala děti s manželem by za mě nebylo tak hrozné, očividně nebyla v dobrém psychickém stavu a jednala zkratkovitě; že lhala manželovi, jen aby mohla týden píchat bývalého přítele, je už horší; ale že přesvědčila Billyho, aby nešel na policii, a pak zaujala pozici oběti a z uražené ješitnosti ho udala, ačkoliv všichni víme, že s ním nikdy neplánovala zůstat - aspoň mě teda za celou dobu nepřesvědčila, že by to myslela upřímně - tam už se mi to chápe hodně špatně, vlastně vůbec. Fakt, že mi to její věčné kňourání lezlo na nervy, celé věci vůbec nepomáhal.
Billy je kapitola sama pro sebe. Jeho hřích na začátku mi nepřišel tak hrozný - zatímco Ruby jednala na úkor dětí a manžela, on jednal pouze na úkor své hroutící se kariéry, což pro mě nemělo stejnou váhu, ale jakmile se na scéně objevila Fiona (Archie Panjabi), ta optika se trochu změnila. To, co vylezlo na povrch - Billyho ochota (nejen) s lidmi, co mu pomáhali, vyjebat, a hlavně jeho absolutní neschopnost čelit problémům, které si nadělal sám, mi ho upřímně znechutila. Byl to slaboch, se kterým nejspíš napřed mávala Fiona, kterou pak logicky hodil přes palubu a démonizoval, a pak Ruby, kterou použil jako záminku pro přetočení svého morálního kompasu, a na to se vůbec nekoukalo dobře. (Domhnall Gleeson byl ale i tak k sežrání a s Merritt Wever měli skvělou chemii, ne že ne.)
Výše zmíněná Fiona byla úžasně vyšinutá, ale nedokázala jsem ji vidět jako záporáka - zvlášť když Billy přiznal, že s ní spal ("We were working together for seven years. It would've been rude not to.") - přišlo mi jako přesně ten případ, když chlap svým špatným chováním přivede ženskou k šílenství a pak na ni ukáže prstem. Neříkám tím, že Fiona nebyla regulérně šáhlá, jenom, že Billy zasel, co sklidil, a na určité úrovni se jí nedivím. (Plus Archie Panjabi byla úžasná.) Co se týče Laurence (Rich Sommer), Rubyina podváděného manžela, o tom jsme se nedozvěděli dost informací, které by nebyly filtrované optikou některé z postav, takže jediné, co můžu říct, je, že má Ruby očividně dost rád na to, aby jí chtěl pomoct a odpustit jí, a že netuší, koho má vlastně doma.
Ta lovestory, kterou jsem si ale v seriálu upřímně užívala, přišla až v posledních dvou epizodách, a kvůli té jediné mě mrzí, že toho nebude víc. Ten fakt, že se Phoebe Waller-Bridge objeví jako Laurel, taxidermička (?), která sbírá ze silnice mrtvého jezevce, zrovna ve chvíli, kdy Billy a Ruby potřebují odvoz, byl geniální a totálně on brand, a užívala jsem si každou minutu, kdy byla na scéně. A fakt, že si začne s policistkou vyšetřující případ, do kterého se zamotala, to udělal jen lepší. Babe Cloud (Tamara Podemski) si mě okamžitě získala jak svou nervozitou kolem Laurel, tak svou ochotou dovést případ do konce, byť byla očividně rozklepaná, a upřímně jsem si tu postavu užila - zvlášť někde, kde nebylo zase tolik sympatických lidí.
S koncem jsem byla spokojená a vůbec jsem ho neviděla jako cliffhanger. Nikdo mi nevymluví, že to pro Ruby nebyla ideální záminka udělat to, co chtěla udělat na začátku, byť jsem ochotná připustit, že vlastní lži pravděpodobně sama věřila. Je mi líto jejího manžela a dětí, protože se to bude opakovat, ať Billy je nebo není k dispozici. Její výlev v lese (viz níže) sice udělal těžké s její situací a psychickým stavem aspoň trochu nesoucítit, na druhou stranu je to dospělá žena zodpovědná za dvě děti, která od svých problémů utíká místo aby je adresovala na terapii, a vyhnula se tak tomu, že je zraní. Kdyby jednala jen na úkor manžela, soucítila bych s ní víc - pořád by to bylo špatné jednání, ale vůči dospělému člověku, který se s tou křivdou vyrovná snáz a nezformuje jeho emocionální vývoj - ale na rodiče mám poměrně přísný metr.
Co se týče Billyho, u toho nepochybuju, že se z toho vyseká. Je známá osobnost, má peníze a silně pochybuju, že si na něm a na jeho případu nějaká právní a PR firma nebude chtít pořádně vydělat a udělat jméno, nic mu nehrozí. A nemůžu ho litovat, že ztratil Ruby, protože ačkoliv on a Ruby jsou vrána k vráně, jeho "romantický" proslov ve vlaku ("I knew you wouldn't choose me. [...] I want you to miss me every day for the rest of your fuckin' life. I want you to think of me and want me and love me even though you're with him.") ukázal, jak neskutečně toxicky uvažuje a nemá nejmenší ponětí, o čem je láska. (OK, v tomhle sama nemám jasno, ale i tak vím určitě, že chtít, aby se někdo cítil mizerně a aby mu celý život něco chybělo, protože nechce být se mnou, rozhodně láska není.) Jediný způsob, jak můžou ti dva vyrůst, je jít navždycky od sebe.
Když jsem se na seriál dívala, myslela jsem, že jde o minisérii, a byla jsem trochu zaražená, že to mělo pokračovat, protože nikdo příčetný na konci prostě nemohl té lovestory mezi Ruby a Billym fandit a chtít se po té šílené jízdě dívat na její poněkud nudné důsledky. Stejně tak si nemyslím, že jim kdokoliv fandil, aby se z toho vysekali, na to byli oba moc normální. Lidi mají tendence fandit buď absolutním démonům, kteří si neberou servítky a které milují nenávidět, nebo naopak dobrý lidem, i když třeba zrovna dláždí cestu do pekla. (Já jsem lidé.) Dávalo pro mě tedy smysl, že další řadu odpískali, a doufám, že to nikoho nenapadne oživit.
I tak jsem se ale výborně bavila, užila jsem si to od začátku do konce a rozhodně mě to přimělo zamyslet se nad postavami a jejich chováním, takže za mě hodně dobře.
And after fucking years of trying to do it the right way, it seems that the most effective method that I have found is to disappear."