20. září 2020

Knives Out (2019)

"Physical evidence can tell a clear story with a forked tongue. And as we can see from this mornin', everyone can lie.
Well, almost everyone."

zdroj: imdb.com
IMDb. Knives Out byla jedna z těch věcí, které jsem vídala na tumblru tak dlouho, až jsem z nebetyčné nudy a absolutní neochoty dělat cokoliv produktivního podlehla. Nelitovala jsem. Začínám se pomalu učit, že co miluje tumblr (často navzdory názoru/preferencím široké veřejnosti), budu patrně mít ráda i já. (Někde tady na blogu je určitě recenze, která tohle tvrzení rozporuje, ale takový je život.)

Nemám moc ráda Daniela Craiga (Benoit Blanc) v tom smyslu, že pro mě moc nedělá (vyjma tohoto vlastně vůbec nic), nicméně je to jeden z těch herců, co má dávno vyděláno, nebere se zase moc vážně a podle toho si vybírá role, což cením. Blanc a jeho "Kentucky Fried Foghorn Leghorn drawl" je toho zářným příkladem a taky docela hezkou ukázkou toho, že postava vševědoucího detektiva nemusí být cynická, arogantní ani na spektru či jinak diagnostikovaná, aby byla zajímavá a bavila. Na Blancovi byla nejlepší jeho laskavost a soucit, které jsem Danielovi Craigovi fakt věřila, takže za mě hodně dobrý.

Ana de Armas (Marta Cabrera) je pro mě neznámá a protože byla Marta prakticky hlavní postavou příběhu a dámou v nesnázích, byla jsem hodně zvědavá; Marta nebyla pasivní, naopak, plus ji nechali vyjadřovat emoce, aniž by ji dělali hysterickou nebo slabou, a všechno to bylo hrané krásně přesvědčivě, absolutní spokojenost. S koncem jsem byla nesmírně spokojená. Jamie Lee Curtis (Linda) a Toni Collette (Joni) byly obě naprosto dokonalé a přišlo mi, že ve svém živlu, Katherine Langford (Meg) hrála pro mě poměrně těžko uchopitelnou postavu a Riki Lindhome (Donna) jako dokonalá konzervativní basic bitch potěšila.

Chris Evans (Ransom) je ten, o kom se v souvislosti s filmem nejvíc píše, ale upřímně si myslím, že je to spíš fakt, že hraje proti typu a fakt, že je to krásnej chlap, než jeho herecký výkon. Nemyslím to tak, že by nebyl dobrý, byl dokonale přesvědčivý, nicméně skutečně zajímavá ta postava začala být až na konci, do té doby to byla hezká tvářička se stejným morálním základem jako zbytek jeho rodiny - nic, o čem bych chtěla psát domů, a za mě rozhodně ani ta nejzajímavější část filmu. Dál potěšili Michael Shannon (Walt) a Christopher Plummer (Harlan).

Film je plný skutečně dobrých hlášek, viz popis Blancova přízvuku výše nebo "What were the overheard words by the Nazi child masturbating in the bathroom?", a několikrát jsem se smála nahlas, což se nestává zase tak často. (Obvykle, když napíšu, že jsem se u něčeho bavila, byla jsem pobavená tak nějak vnitřně.) Film byl překvapivě politický, nicméně k postavení rodiny a jednotlivým postavám to krásně sedělo, plus to nikoho nepoučovalo ani se nepřiklánělo na konkrétní stranu.

Celkově hodně povedený film typu "vrahem je zahradník" se zajímavými zvraty a skutečně promyšleným celkovým příběhem, ve kterém nebylo nic zbytečně. Za mě jeden z nejpovedenějších filmů za poslední dobu.