28. října 2020

Shrek Forever After (2010)

"Shrek, you have three beautiful children, a wife who loves you, friends who adore you. You have everything. Why is it the only person who can't see that is you?"

zdroj: imdb.com
IMDb. Nebudu lhát, po tom krizovém zážitku, jakým se ukázal Shrek the Third, jsem šla do Shrek Forever After zcela přesvědčená o tom, že to budu absolutně nesnášet - nakonec ačkoliv naprosto přesně vím, že jsem ho viděla, skoro nic jsem si nepamatovala. Jaké bylo moje překvapení, když mě to opravdu chytilo a na konci jsem byla vyloženě dojatá. Nevím, jestli to bylo těmi nízkými očekáváními, které jsem měla, nebo ten film skutečně nebyl tak špatný, ale bavil mě.

Trochu mě zklamalo, že se z toho úplně vytratil takový ten pocit, který mívám při sledování pohádek, a který jsem měla při prvních dvou dílech (ačkoliv Shrek 2 se od toho dějovou struktorou odchýlil, pořád měl tu pohádkovou atmosféru), přišlo mi to spíš jako animované drama. Humorem se to taky nedá srovnat, komedií bych to asi nenazvala, a hrozně, opravdu hrozně mi na konci chybělo to klasické karaoke, které pro mě dělá Shreka Shrekem. Použili sice verzi I'm a Believer a byla tam nějaká forma párty, ale nebylo to ono. Závěrečný sestřih ohlížející se za celým příběhem za doprovodu For Once in My Life byl moc hezký, skutečně to na mě působilo jako finále.

K příběhu jako takovému nemám moc výhrady, Shrek sice udělá kravinu, která je charakterově zcela v souladu s tím, jak se choval ve trojce, ale tady se to scénář nesnaží orámovat jak nějakou pochopitelnou fázi, ale jako průšvih, kterým se pěkně vytrestá a musí si ho vyžrat až do konce, což cením. Alt-Fiona měla navíc výbornou linii, díky které nebyl Shrek jediný, kdo si musel ujít nějakou cestu. Oslík a Kocour v botách byli celkem meh, byť zvrat s Oslíkem a Dračicí byl nakonec super. Akční scény fungovaly, závěr dojal (jak už jsem ostatně psala výš), zkrátka a dobře to narozdíl od trojky bylo jako samostatný příběh koukatelné a to je všechno, co od Shreka ještě můžeme čekat. (Při představě, že stále plánují pětku, mě upřímně jímá hrůza.)

Rampelník byl podle mě dobře vybraný a silný protivník, byť je trochu škoda, že vypadal jinak než ve trojce, byla to celkem zbytečná dějová díra. Hrozně se mi líbilo, jak byly stylizované čarodějnice, co mu dělaly praetoriány, a vůbec ten nápad sám o sobě byl skvělý. Rampelníkovo království působilo krásně stísněnou atmosférou a celkově ve mně vyvolávalo pocit, že při vytváření reálií sice pracovali s tím, co měli, ale hodně zapojili fantazii, a fakt to na mě fungovalo.

Mike Myers (Shrek) je prostě Shrek, Eddie Murphy (Oslík) je prostě Oslík, Cameron Diaz (Fiona) měla konečně zase co hrát, Antonio Banderas (Kocour v botách), Julie Andrews (královna Lillian) a John Cleese (král Harold) nezklamali. Walt Dohrn (Rampelník) zněl, že si to docela užívá a Rampelník pro mě krásně ožil. Potěšili Jon Hamm (Brogan), Jane Lynch (Gretched), Craig Robinson (Cookie) a Kristen Schaal.

Opakované sledování můj názor na celou sérii nijak zvlášť nezměnilo - jednička, dvojka furt pecka, trojka čtverka nic moc - ale změnilo můj názor na čtverku, což bylo zajímavé zjištění. I tak si ale nemyslím, že budu mít potřebu vidět ji kdy znovu. Už to úplně není ten Shrek, do kterého jsem se jako malá zamilovala, ta magie původního filmu podle mě nejde replikovat (byť jde napodobit, jak ukázala dvojka), a myslím, že by se o to měli přestat pokoušet.