24. srpna 2023

First Kill: Season 1

“There are only three rules
for being a great hunter / for your first kill.
Stay calm. Keep your head on.
Be prepared for anyone. Be prepared for anything.
And always finish what you start.”


1.01 First Kiss - 1.02 First Blood - 1.03 First Fight - 1.04 First Date
1.05 First Love - 1.06 First Severing - 1.07 First Goodbye - 1.08 First Betrayal

zdroj: imdb.com
First Kill na mě kdoví proč začal vyskakovat na Instagramu; původně jsem si myslela, že je to novinka, protože jsem o tom doteď neslyšela, ale není to novinka a není to bohužel ani mini-série, jak jsem si původně myslela. Končí to otevřeně a Netflix to stihl zrušit, což jsem si samozřejmě zjistila až v polovině a to už bylo příliš pozdě na to se nedodívat, jelikož mě to fakt bavilo. K ději jsem měla trochu výhrady, ale premisa, obsazení, kulisy a „world-building“ byly super a je škoda, že nedostali ještě aspoň jednu řadu pro uzavření.

Příběh je doslova Romeo a Julie, akorát Romeo je Calliope (Imani Lewis), nejmladší dcera z rodiny lovců monster, a Julie je Juliette (Sarah Catherine Hook), nejmladší dcera z rodiny upírů, jejíž kořeny sahají až k Lilith. Obě čekají na svoje první zabití, které má značit jejich dospělost, a obě si k tomu (z části nevědomky) vyberou tu druhou, akorát do cesty jim přijdou pubertální hormony. Pro nikoho není tajemstvím, že na (milostné) příběhy z dospívání nejsem, ale tady mě to překvapivě bavilo i s těmi extrémně dramatickými výlevy a skutečně pubertálními rozhodnutími, hlavně protože ta dynamika je moje oblíbená a Cal s Juliette měly super chemii.

Co jsem si ale užila mnohem víc byla širší realita seriálu. Juliette pochází z matriarchální rodiny, která se snaží udržet si pozici mezi rodinami dědičných upírů, což s sebou přináší zajímavé zápletky. Juliettina babička Davina (Polly Draper) byla jako charakter zoufale předvídatelná, ale její matka Margot (Elizabeth Mitchell) a hlavně sestra Elinor (Gracie Dzienny) mě fakt bavily. Z otce Sebastiana (Will Swenson) se zoufale snažili udělat zajímavého, ale já se celou dobu nechytila.

Juliettina rodina má – jako všechny staré šlechtické rodiny – černou ovci a tím je Elinořino labilní dvojče Oliver (Dylan McNamara), které má s Elinor nějaké nevyřízené účty a od Juliette chce pomoct. Přiznám se, že tahle linka pro mě byla nejslabší a na konci vygradovala způsobem, který mě vůbec neuspokojil (a to neříkám, protože Elinor se mi fakt líbila i přes svou zjevnou psychopatii), ale o tom níž.

Burnsové měli mnohem zajímavější dynamiku. Kromě toho křehkého vztahu s Cechem lovců panuje i určité napětí mezi mámou Taliou (Aubin Wise) a tátou Jackem (Jason R. Moore), jejichž názory na Calinu zralost se různí, a mezi Calinými bratry Apollem (Dominic Goodman) a Theem (Phillip Mullings, Jr.), jejichž přístupy k práci taky trochu dřou. Úplně nejvíc se mi ale líbila dynamika mezi Taliou a Theem, kterému začala dělat matku v sedmi letech, když se seznámila s Jackem, a na ten vztah se nádherně dívalo.

Asi nejslabší linkou pro mě byly zápletky týkající se Juliettina nejlepšího kamaráda Bena (Jonas Dylan Allen), jehož vlastní zápletka byla úplně mimo tu hlavní, tím způsobem tak nějak odstrčená a díky tomu působil spíš jako dějový prostředek. Kdyby ten čas věnovali spíš vysvětlení toho, jak se svět srovnává s vědomím, že monstra existují – protože lidé tohoto světa o nich očividně ví – a minulosti Benovy matky Bunny (Annunziata Gianzero), která se začala angažovat podezřele rychle, líbilo by se mi to víc.

Jak jsem psala výš, měla jsem určité výhrady k ději jako takovému - konkrétně faktu, že byl hrozně přecpaný. Ústřední motiv Romea a Julie byl super, jednotlivé linky jejich rodin – boj o moc mezi rody dědičných upírů a udržení pozice v Cechu – taky super, ale Oliver, jeho čarodějka, všechny ty další příšery a Ben byli už trochu navíc. Neříkám, že neměly světlé momenty, Juliettino přátelství s Benem i Oliverova konfrontace s Elinor byly super, ale obešla bych se bez nich pro větší čistotu a lineárnost hlavního děje.

Otevřený konec se ve chvíli, kdy se to plánovalo jako seriál, byl celkem jasný – už jsem to tu psala několikrát a napíšu to znovu: přestaňte dělat cliffhangery, je to přežitek a stejně to ničemu nepomáhá – a vysvětluje to to množství dějových linek (museli mít dost do druhé řady), ale logicky bych si přála, aby to tak nebylo.

Celkově byl podle mě First Kill jeden z těch lepších, zajímavějších počinů (což vysvětluje, proč to Netflix zařízl, tam přežívají většinou jenom hovadiny) a i navzdory tomu otevřenému konci jsem si to užila.

“When you're in the middle of a storm, the kind where the sky turns black and there seems to be no light at the end of the tunnel, you have two choices. You can wait for the heavens to part, offer even a tiny bit of relief. Or you can run. And keep running until the growl of thunder disappears behind you.”

“Real power isn't about flaunting it to prove to others that you have it.”