22. prosince 2009

The Pianist (2002)

If you prick us, do we not bleed? If you tickle us, do we not laugh? If you poison us, do we not die? And, if you wrong us, shall we not revenge?

zdroj: imdb.com
IMDb. Když to tak vezmu, film jsem v podstatě viděla dvakrát. Jednou na části v češtině a ne do konce, a jednou celý v kuse v originále. Došla jsem k tomu, že v originále je to lepší, a taky k tomu, že některé scény mi stačilo vidět jen jednou. Nejsem jeden z těch lidí, kteří by si tu hrůzu museli tak okatě připomínat víckrát po sobě. Schindler's List jsem viděla třikrát a váhám, jestli si ho někdy ještě vůbec pustit.

Co se týče filmu, líbil se mi a to hodně. Líbil se mi Adrien Brody (Władek Szpilman) a jeho neuvěřitelná škála výrazů, emocí a přesvědčivé chování (a pořád v tom určité elegance), díky kterým jsem si jeho Władka zamilovala. Dostala jsem hroznou chuť sehnat si víc Adrienových filmů přišel mi tam hrozně přitažlivý a okouzlující. (A má impozantní nos.)

Dorota (Emilia Fox) byla krásná a toho Němce na konci mi bylo hrozně líto. Ani ne tak v tom, jak dopadl - přece jen, byl to nacistickej oficír a nebylo tam o něm dost, abych si utvořila obrázek, poslední dobou pro mě to 'kdo zachrání jeden život, jako by zachránil všechny' nějak nefunguje - ale asi v tom, že nevěděl, že se ho Władek opravdu snaží najít a zachránit. (I když to v tom filmu už není.)

Film byl skvělý hudebně, obrazově, surový (jak jsem psala výš, některé scény vidět znovu nepotřebuju) a výborný. A navíc, citace Shylocka z Merchant of Venice mi znovu připomněla, že jsem se na tu hru chtěla podívat o dost blíž. Plus jsem si chtěla sehnat knižní předlohu, memoár Władysława Szpilmana, ale jakmile se mi film uležel, nevím, jestli bych to zvládla.

Prostě skvělý film. Jeden z těch, po kterých se chce dlouho brečet, a který by měli povinně vidět všichni. Dokud se lidi bojí toho, co bylo, je větší šance, že už se to nestane.