22. prosince 2012

M*A*S*H: Season 1-3

| Season 1-3 | Season 4 & 5 | Season 6-8 | Season 9-11 |
_______

Attention, all personnel - rise and whine; we have more wounded. Don't make any plans for the weekend... or the week.


Season 1
1.01 MASH - 1.02 To Market, to Market - 1.03 Requiem for a Lightweight - 1.04 Chief Surgeon Who? - 1.05 The Moose - 1.06 Yankee Doodle Doctor - 1.07 Bananas, Crackers and Nuts - 1.08 Cowboy - 1.09 Henry, Please Come Home - 1.10 I Hate a Mystery - 1.11 Germ Warfare - 1.12 Dear Dad - 1.13 Edwina - 1.14 Love Story - 1.15 Tuttle - 1.16 The Ringbanger - 1.17 Sometimes You Hear the Bullet - 1.18 Dear Dad, Again - 1.19 The Longjohn Flap - 1.20 The Army-Navy Game - 1.21 Sticky Wicket - 1.22 Major Fred C. Dobbs - 1.23 Ceasefire - 1.24 Showtime

zdroj: imdb.com
Až teprve při prvním kompletním re-watchi jsem se na ten legendární seriál podívala novýma očima. Do té doby mi nijak nepřišlo na mysl, co vůbec ten seriál všechno znamená. Kdysi jsem sledovala buď v televizi, nebo ripy příšerné kvality, které si chráním jako poklad, v českém znění, které miluji dokonce i v tomto požehnaném věku originálního znění, plus v jiném pořadí, než je to třeba na IMDb, a věděla jsem okamžitě, proč že jsem to milovala, miluji a milovat budu. Teď jsem si konečně čas od času našla chvíli na puštění vždycky několik epizod v původním pořadí, poskládané v původních sériích a hlavně v originále a stalo se něco neuvěřitelného - nezávisle na tom, v jakém stavu je seriál, v jakém stavu nebo náladě nebo věku jsem já, pořád je to jedna z nejlepších věcí, která kdy byla natočená, a zaslouží si svoje místo na mé živoucí posedlosti.

Už z několika prvních epizod jsou patrné všechny vztahy a taky fakt, že M*A*S*H rozhodně nebude celou dobu sranda. A hlavně, že častokrát je tam mnohem méně srandy, než se na první pohled zdá, a celé je to vlastně smutné a depresivní. Docela mě udivuje, kolik toho hlavně Hawkeyeovi (Alan Alda) (mimochodem, není to "hóky", jak se nás snaží přesvědčit český dabing, ale "hókáj", jak to vlastně dává smysl) a Trapperovi (Wayne Rogers) procházelo, některé kousky (jako třeba Bananas, Crackers and Nuts nebo Tuttle) byly dost na hraně. Docela mě překvapilo, že "Hot Lips" Houlihan (Loretta Swit) "Ferret Face" Burnse (Larry Linville) snad skutečně milovala, že Radar (Gary Burghoff) byl drzejší, než jsem měla zafixované, a Klinger (Jamie Farr) je tam mnohem méně, rozhodně ne v každém díle. Na Henryho Blakea (McLean Stevenson) se dívám úplně jinak, než kdysi, a moje preference k postavám se začínají rozmazávat. Ačkoli v první řadě neexistuje slabý díl, mým favoritem je stále a pořád Yankee Doodle Doctor. Kdybych měla někomu pustit jeden díl z první řady, kterým bych ho měla na seriál nalákat, zvolím tento.

Season 2
2.01 Divided We Stand - 2.02 5 O'Clock Charlie - 2.03 Radar's Report - 2.04 For the Good of the Outfit - 2.05 Dr. Pierce and Mr. Hyde - 2.06 Kim - 2.07 L.I.P. (Local Indigenous Personnel) - 2.08 The Trial of Henry Blake - 2.09 Dear Dad... Three - 2.10 The Sniper - 2.11 Carry On, Hawkeye - 2.12 The Incubator - 2.13 Deal Me Out - 2.14 Hot Lips and Empty Arms - 2.15 Officers Only - 2.16 Henry in Love - 2.17 For Want of a Boot - 2.18 Operation Noselift - 2.19 The Chosen People - 2.20 As You Were - 2.21 Crisis - 2.22 George - 2.23 Mail Call - 2.24 A Smattering of Intelligence

zdroj: imdb.com
Druhá série pokračuje přesně v duchu první, ačkoli už se začínají objevovat hodně temné díly, jako například Dr. Pierce and Mr. Hyde. S tím souvisí postava psychiatra Sidneyho Freedmana (Allan Arbus), kterého miluji taktéž, ovšem překvapilo mě, jak brzy se poprvé objevil a jak brzy už začal Hawkeye projejovat psychickou labilitu. Druhá sezóna mě potěšila především v tom, kolik prostoru začal dostávat Klinger a jak se hned začala plnit jeho garderóba. Prostě musím zmínit epizodu As You Were, která přesně popisuje, co tolik miluju na humoru M*A*S*He, protože je celá vlastně o ničem, ale Hawkeye a Trapper převlečení za gorily, Henryho přednáška o sexu a tak dále prostě namají chybu. Další věc, které jsem si nikdy nevšimla je, že Loretta Swit byla sakra krásná ženská. Celkově se mi líbilo, že řada ukázala opět jiné stránky postav, jako například Trappera jako otce, nebo Margaret jako skutečně schopnou sestru, a zase jsem si to skvěle užila.

Season 3
3.01 The General Flipped at Dawn - 3.02 Rainbow Bridge - 3.03 Officer of the Day - 3.04 Iron Guts Kelly - 3.05 O.R. - 3.06 Springtime - 3.07 Check-Up - 3.08 Life with Father - 3.09 Alcoholics Unanimous - 3.10 There Is Nothing Like a Nurse - 3.11 Adam's Ribs - 3.12 A Full Rich Day - 3.13 Mad Dogs and Servicemen - 3.14 Private Charles Lamb - 3.15 Bombed - 3.16 Bulletin Board - 3.17 The Consultant - 3.18 House Arrest - 3.19 Aid Station - 3.20 Love and Marriage - 3.21 Big Mac - 3.22 Payday - 3.23 White Gold - 3.24 Abyssinia, Henry

zdroj: imdb.com
Ve třetí řadě už si začínám všímat opravdu maličkostí, jako třeba když Klinger a pak i Radar čtou Ruperta Brooka, opravdu vhodně zvolenou poezii. Pobavil mě Harry Morgan v roli dokonalého magora (generál Bartford Hamilton Steele, The General Flipped at Dawn) zvlášť, když se objeví o řadu později jako plukovník Potter. Navíc přibyla jedna z mých oblíbených vedlejších postav, šílený plukovník Flagg (Edward Winter), se kterým většinou přijde výborná zápletka. Navíc Klinger předvedl jeden ze svých nejlepších kousků, Sochu Svobody. Konec třetí řady je navíc prvním zlomem v seriálu předcházející první výměnu stráží. Abyssinia, Henry je skvělým příkladem toho, že dobrý seriál vás přivede k slzám smíchu i smutku, ať to vidíte, kolikrát chcete. Zase jsem Henryho (McLean Stevenson) odchod obrečela a slzela jsem ještě předtím, než Radar oznámí, že jeho letadlo sestřelili. Ani tentokrát jsem si nebyla tak úplně jistá, jestli to bylo fakt nutné, ale ať už scénáristé udělali dobře nebo ne, pořád mám husí kůži stejně, jako postavy. Třetí řada byla také poslední, kde je Trapper, který pro změnu nedostal rozloučení žádné. A zase tak se tomu nedivím - ten zvrat s Henryho smrtí šlo těžko trumfnout. Vzhůru do čtvrté série a s tím i do další etapy seriálu.