24. července 2015

Franz Kafka: Proměna a jiné povídky (2009)

zdroj: levneknihy.cz
Kafkovu Proměnu jsem si chtěla přečíst už nějakou dobu především kvůli práci, kde mi ta neznalost byla pořád připomínaná, a musela jsem seznat, že celá slavná povídka pro mě byla lekce antiklimaktická. Absurdno jsem tam viděla především v životě rodiny před samotnou proměnou a fakt, že Řehoř prostě jen umřel, mě docela zarazil. Každopádně je obdivuhodné, jak celkem dopodrobna Kafka popisoval trampoty existence v broučím těle, to se mi líbilo. Mnohem víc mě ale zaujalo V kárném táboře, jak už promakaně vymyšleným způsobem popravy, tak celkovou brutální nesympatičností postavy vypravěče, a atmosférou marnosti. Ortel jsem nepochopila, taková splácanina, a stejně tak dobrou polovinu těch slohových cvičení z nudy, kterými byla sbírka zaplněná. To je ale riziko těhle levných sbírek, takže jsem hlavně ráda, že jsem si konečně přečetla tu Proměnu a můžu si Kafku směle odškrtnout.