11. června 2016

Stieg Larsson: Muži, kteří nenávidí ženy (Män som hatar kvinnor, 2005)

zdroj: megaknihy.cz
Tohle je přesný doklad toho, jak dlouho mi někdy trvá, než skutečně přečtu něco, co jsem si vlastně i chtěla přečíst. Moje "tohle si chci přečíst" v tomto případě přežilo první adaptaci, druhou adaptaci a fakt, že už to touhle dobou nikoho nezajímá. Každopádně mě konečně napadlo najít si to v knihovně a oba filmy už jsem zapomněla natolik, že jsem si řekla, že mě možná zaujme i příběh. A ten příběh je pořád dobrý - ke konci jsem byla hodně stržená a musím přiznat, že to bylo dost napínavé. A vlastně je to i docela překvapující...

...protože ta knížka je napsaná vlastně dost hrozně, občas skoro až školácky. Obsahuje až příliš detailů, které jsou úplně zbytečné a nepřijdou v ději na přetřes nejdřív o dvě části dál, pokud vůbec. Je tam neuvěřitelné množství product placement (upřímně doufám, že za to Larsson dostal aspoň zaplaceno), který působí hrozně zbytečně, a většinou fakt nemám ráda, když autor sám vypovídá. Pasáž o jeho názoru na švédský sociální systém přišla z ničeho nic, byla mimo mísu a měl tam milion příležitostí vložit to jako myšlenku do hlavy některé postavy (kterých bylo jako u všech severských autorů požehnaně) a nepůsobilo by to tak hrozně křečovitě. Prostě, ta knížka má skvělý, promakaný příběh, skoro to působí jako true crime novel, ale je hrozně křečovitá a docela špatně se četla. Kdybych podle filmů nevěděla, že ten příběh je dobrý, asi bych se přes ten začátek neprokousala. Ale zkusím ty další díly, třeba se Larsson vypsal.