1. července 2018

Petra Soukupová: Nejlepší pro všechny (2017)

zdroj: petra-soukupova.cz
K Nejlepší pro všechny jsem ze začátku přistupovala trochu skepticky, ale jen kvůli formě, obsahově jsem věděla, že to bude fajn a nespletla jsem se. Tři pohledy na jednu záležitost byly super, byť absence uvozovek v podstatě přímé řeči (jestli jsem někde viděla nepřímou řeč, tak tady) mi to ze začátku dělala trochu horší. Myslela jsem si, že název bude spíš motivem, ale po dotčení je mi jasné, že Nejlepší pro všechny je celé téma, vyždímané do poslední kapky.

Autorka skvěle vystihuje, že nejlepší pro všechny není nikdy nejlepší pro všechny, minimálně jeden je vždycky natlačený do tak těsného kompromisu, že to pro něj rozhodně není to nejlepší. A čím víc lidí se to týká, tím méně platí nejlepší pro všechny. Zvlášť v případě dětí, za které rozhodují jejich rodiče a kteří musí věřit, že "jednou pochopí, že to bylo pro jejich dobro", je to vždycky problematické.

Nakonec musím říct, že jsem se do toho vžila zčásti i díky té formě, fakt to nádherně plynulo - byl to takový zmodernizovaný proud vědomí, který jsem schopná číst - a docela mě to pohltilo, byť postavy mi obecně hodně připomínaly K moři a Pod sněhem. Ale každý autor má svoje motivy, ke kterým se vrací, takže to rozhodně nevidím jako mínus. Petra Soukupová prostě umí.