27. dubna 2019

Teroristka (2019)

Učitelky přece nestřílej lidi.

zdroj: csfd.cz
FDb. Tahle černá komedie by patrně úplně minula můj radar i přes přehršel billboardů a plakátů, kterými byla Praha doslova zaplavená, nebýt mé mámy, která to chtěla vidět. Přiznám se, že by byla pekelná škoda, kdybych na to nešla, protože po poněkud slabší první půlhodině naplněné zbytečným filosofickým světobolem se to naprosto neskutečně rozjelo. A hlavně, kdybych se obtěžovala zjistit si, že to vytvořil Radek Bajgar, kterého mám díky Teorii tygra a Neviditelným ve značné úctě, asi bych ani neváhala.

Iva Janžurová (Marie) je paní herečka, která s věkem prostě neztrácí na umu ani energii, a bylo vidět, že do té role šla naplno. Vždycky vynikala komickým talentem, který nikdy nebyl přepálený ani laciný, a neskutečnou grácií, se kterým ho dávkovala, a role Marie přesně to potřebovala, aby z toho nebyla groteska. Ten film stojí na ní a díky tomu se tak povedl.

Kriminální živel Trpělka (Pavel Liška), kterému Marie prorokovala kriminál už jako žákovi, sedl Pavlovi Liškovi jak prdel na hrnec a s Ivou Janžurovou krásně dynamicky držel krok. Jana Plodková (Kristina) jako skeptická Mariina dcera potěšila, stejně tak Eva Holubová (Eva) jako Mariin radikálnější, lidovější protějšek, který by už seděl nebýt smrtelné nemoci. Tatiana Vilhelmová (Helena) mě poslední dobou moc nebaví, ale ta zkorumpovaná dylina jí šla s krásně nenuceným humorem, potěšila mě.

Nejvíc ale smekám Martinovi Hofmannovi (Mach). Za ty roky, co ho vídám v televizi, už samozřejmě vím, že umí hrát, přesto mi ho ale ta všeobecná popularita, do které ho katapultoval MOST! (který považuju za velký omyl České televize), trošku zajedla. Tady si pro mě ale dokonale vylepšil reputaci. Ta role přežrané ryby v malém rybníčku, která svou nenasytností dusí všechny kolem sebe, mu šla naprosto skvěle, úplně mu čišela z očí z očí a gest. V těch skvěle vybraných oblecích i přes sošnost Martina Hofmanna vypadal Mach jak lejno nastříkaný na zlato, které ale stejně všichni pořád cítí. Od chvíle, kdy Marie na Macha v jeho vile namíří a jemu dojde, že to myslí vážně, to byl naprostý herecký koncert na obou stranách, prostě 1*.

Celkově je Teroristka jedna z těch komedií, jejichž námět je až krutě reálný a vlastně není absolutně k smíchu, ale které jsou tak dobře napsané a dokonale zahrané, že u nich řvete smíchem od chvíle, kdy Marie poprvé drží revolver, až do konce (který, pravda, byl trochu "Harry, jdu do baráku!", ale vyloženě na škodu to nebylo a tónu filmu to sedlo).

Podle mě skvělá, na naše končiny docela jedinečná záležitost.