6. listopadu 2020

From Hell (2001)

"I'm an unfortunate, not a whore. England doesn't have whores, just a great mass of very unlucky women."

zdroj: imdb.com
IMDb. From Hell mám ve své hlavě z nějakého důvodu spojené se Sleepy Hollow, což vysvětluje, proč jsem na to vzpomněla zrovna touhle dobou. Nemám nejmenší tušení, proč se pořád koukám na slashery, když vím, že je to pro mě ten snad nejmíň zajímavý žánr filmu, a už vůbec netuším, proč jsem se rozhodla zopakovat si film, ze kterého si nepamatuju vůbec nic, což s největší pravděpodobností znamená, že mě tenkrát poprvé absolutně ničím nezaujal, ale stejně jsme teď tady.

Jak se dá tušit už z mého úvodního postoje, žádný zázrak se z From Hell nevyklubal. Whitechapelské vraždy se po všech těch letech dají udělat zajímavé jedině tím, že se zaměří na tu obvykle opomíjenou část příběhu a to jsou ony zavražděné ženy. From Hell se o něco takového pokoušelo, ale jediné, co si o všech těch ženách den po shlédnutí vybavím je, že jedna byla na ženský a jedna z Irska, jinak jsme se nedozvěděli vůbec nic hodnotného. Klást neustále důraz na vraha nebo vrahy, o kterých se nic neví a nikdy se to nezmění, nebo na policisty, kteří historicky vyšetřili starou belu, prostě není cesta k originálnímu pojetí látky.

Je ale nefér posuzovat film podle historických reálií, zvlášť ve chvíli, kdy se i na biografie dívám jako na fikci, a ve chvíli, kdy se ani nikdo nesnažil tvářit, že to fikce není. V tomto příběhu Abberline Jacka Rozparovačce najde a viník je potrestán, přičemž je odhalena vládní konspirace, která má zabránit skandálu. V britském nástupnickém právu druhé poloviny devatenáctého stolení se moc nevyznám, ale pochybuju, že by sňatek budoucího následníka trůnu s prostitutkou, ač katolický, byl cokoliv jiného než morganatické manželství, tím pádem děti z něho vzešlé nemohly britskou korunu nijak zvlášť ohrozit. Nebyl důvod útočit na to dítě, jehož otcovství nebylo jak prokázat, ani na Anniny rodiče či kamarádky, protože pochybuju, že by někdo věřil skupině prostitutek, že se jejich kamarádka provdala za prince. Představa, že by Svobodní zednáři rozpoutali takový masakr kvůli... Vzdávám to, jsem unavená jen z té rekapitulace.

Jediný skutečný zvrat byl prozrazen dopředu Abberlineovou vizí, všechno ostatní bylo poměrně předvídatelné, a ty vize jako takové kromě toho vůbec k ničemu nevedly, takže mi přišly jako celkem zbytečný nadpřirozený prvek, který měl Abberlina udělat zajímavého, což se podle mě nepovedlo - kde nic není ani smrt nebere. Zkrátka a dobře děj mi přišel zbytečně komplikovaný, roztahaný a zcela upřímně trochu pitomý.

Frederick Abberline (Johnny Depp) byl typický démony stíhaný a na drogách závislý ztrápený hrdina, kterého mělo dělat zajímavé patrně hlavně kouzlo Johnnyho Deppa, které je pro mě touto dobou neexistující. Mary Kelly (Heather Graham) sloužila jen jako hezký předmět, pro který se Abberline bude moct obětovat, a jelikož mimo pohádky absolutně nesnáším takové to "osudově se do sebe zamilovali za jedno odpoledne" a Johnny Depp s Heather Graham neměli žádnou chemii, nefungovala pro mě ani tak. Z celého obsazení mě zaujali prakticky jen Susan Lynch (Liz Stride) a Jason Flemyng (John Netley), ale ti moc prostoru neměli.

Na závěr ani nevím, co bych dodala, From Hell podle mě za ty dvě hodiny života zkrátka nestojí. Jsem mu ale do jisté míry vděčná, protože jsem z nějakého důvodu plánovala znovu shlédnout další podobný film a ta chuť mě dokonale přešla.