9. ledna 2023

Glass Onion: A Knives Out Mystery (2022)

It's a dangerous thing to mistake speaking without thought for speaking the truth.
Don't you think?

zdroj: imdb.com
IMDb. Původní Knives Out mě tři roky zpátky hodně příjemně překvapilo, takže když jsem se dozvěděla o druhém díle, měla jsem přirozeně trochu strach - všichni víme, jako to s dvojkama a trojkama dopadá. Zároveň jsem ale byla nesmírně zvědavá, kam Benoita Blanca (Daniel Craig) pošlou tentokrát a jaký ansábl uvidíme.

Po nasledování musím říct, že se moje obavy naplnily i nenaplnily. Naplnily, protože ve snaze připravit divákům šokující zvrat začali v polovině vyprávět příběh znovu od začátku a hrozně tím nabobtnala stopáž, která pro mě docela tlačila hranu. Navíc to udělali ve chvíli, kde bylo víc než jasné, že se něco takového ukáže, protože v roce 2022 prostě nenechají zastřelit jedinou černou ženu v obsazení, zatímco bílý muž přežije. Stručně řečeno, ten překvapivý zvrat mi přišel trochu kostrbatě provedený. Na druhou stranu je to jediná výhrada, kterou vůči tomu mám, a proto ty nenaplněné obavy.

Benoit Blanc je pro mě touto dobou naprosto legendární postava, protože mě přiměl mít rád Daniela Craiga. Všechny ty kvality, pro které jsem si Blanca zamilovala v prvním díle, se tady vrátily v plné síle, a nemohla jsem být šťastnější. (Mohli by to trumfnout jen tím, že ve třetím proti němu bude stát jeho nemesis, Pinot Noir.) "Marta" byla pro tentokrát Andi/Helen Brand (Janelle Monáe), kterou jsem si nesmírně užila. Ani ona nebyla pasivní a neschopná, ačkoliv hozená do nové, děsivé situace, a to finále s rozbíjením věcí... jestli jsem kdy měla katarzi při sledování nějaké postavy, bylo to při sledování Helen ve finále. Janelle Monáe jsem doteď znala jenom jako zpěvačku (a mám na ni trochu emocionální vazbu, Dirty Computer jsem poslouchala na své úplně první dovolené), takže tohle bylo velmi příjemné překvapení.

Stejně jako v prvním díle bylo obsazení filmu skutečně hvězdné. Vykopli to Natashou Lyonne, Serenou Williams a Hughem Grantem. (Mimochodem, musím se smát tomu, jak fakt, že Blanc má partnera jménem Phillip, co peče chleba a hraje ho Hugh Grant, rozbil internet, byť doteď nechápu, proč přesně. Tím, že všichni automaticky předpokládali, že je Blanc heterák (proč jinak by se hezky choval k Martě?) nebo tím, že Hugh Grant "hrál" (seriózně, je tam dohromady asi minutu) gaye? Svět očividně zapomněl na Mauricea a je to trochu škoda.)

Krasojízdu pokračovali s pro mě známými Kate Hudson (Birdie Jay) a Edwardem Nortonem (Miles Bron). Kathryn Hahn (Claire Debella), Leslie Odom Jr. (Lionel Toussaint), Dave Bautista (Joe Rogan Duke Cody), Jessica Henwick (Peg) a Madelyn Cline (Whiskey) pro mě byli buď neznámí nebo mě moc nezajímají, ale líbilo se mi, jak každá postava představovala nějaký typ bílého privilegia s výjimkou Peg. Taky se mi líbilo, jak zacházeli s postavou Whiskey, která začala jako obyčejná zlatokopka, ale stačilo jen trochu pootočit kameru a najednou jsme viděli velmi mladou holku manipulovanou starším "aktivistou za mužská práva", která jen pomalu procitá do reality.

Přiznám se, že navzdory té katarzi ve finálové scéně pro mě konec Glass Onion nebyl až tak "good for her" uspokojivý jako konec Knives Out, ale stejně jsem cítila zadostiučinění a bylo mi po dosledování dobře. Největší přednost filmu ale podle mě stejně jako u prvního dílu fakt, že Benoit Blanc není žádný poslední akční hrdina ani geniální antihrdina (či rovnou zrůda), ale chytrý, trochu divný, ale víceméně neškodný chlápek. Obecně jako společnost potřebujeme víc Poirotů a Colombů - mužů se silným morálním kompasem, kteří s lidmi kolem sebe zachází zdvořile, s respektem a laskavostí, ať už stojí proti komukoliv. (Bonusové body, pokud chápou svoje postavení ve společnosti a používají ho k dobru jako Benoit Blanc.)

Už jen z toho důvodu doufám, že bude třetí díl.