29. prosince 2023

Charles Dickens: A Christmas Carol. In Prose. Being a Ghost Story of Christmas (1843)

“Men's courses will foreshadow certain ends, to which, if persevered in, they must lead. But if the courses be departed from, the ends will change.”

zdroj: gutenberg.org
A Christmas Carol je další z knížek, o kterých jsem si myslela, že na ni pravděpodobně nedojde: z toho mála, co jsem musela přečíst, mě Dickens nikdy nebavil, a i adaptace jsem vždycky viděla na půl oka. Přesto - díky zkušenosti s Dracula Daily i jí navzdory - jsem se přihlásila k odběru A Dickens December a šla do toho.

Co se týče toho substacku, líbilo se mi, jak to bylo koncipované. Šlo prakticky o adventní kalendář, příběh byl logicky dělený do kousků, které se na telefonu dobře četly, a dokonce tam bylo i pár ilustrací. Kolem 20. prosince jsem nabrala skluz a dočetla to až najednou se zpožděním, což mě trochu mrzí, ale jinak můžu doporučit.

Samotný příběh mi nepřinesl nic nového a to jsem viděla jen zběžně adaptaci z roku 2009 a A Christmas Carol Goes Wrong: tak jak se obsah přehrkává ve školních osnovách, tak to proběhne.

Prakticky jediný důvod, proč podle mě stojí za to přečíst si knížku (a ne se jen podívat na The Muppet Christmas Carol, což je podle tumblru nejlepší adaptace), je Dickensův osobitý styl a smysl pro humor. Na román z poloviny 19. století se to četlo překvapivě lehce a chvílemi jsem se fakt dobře bavila.

Možná dám Dickensovi ještě šanci. Pokud možno zase přes substack.