25. května 2024

Elsbeth: Season 1

| Season 1 |
_______

I spent thirty years being a lawyer, and I sometimes knew the person I was defending was guilty. And then agent Celetano mentioned this job and said I didn't have to lie anymore. That my work could be all about finding the truth and not just some better way of telling a lie for someone I was defending.


1.01 Pilot - 1.02 A Classic New York Character - 1.03 Reality Shock - 1.04 Love Knocked Off - 1.05 Ball Girl - 1.06 An Ear for an Ear - 1.07 Something Blue - 1.08 Artificial Genius - 1.09 Sweet Justice - 1.10 A Fitting Finale

zdroj: imdb.com
S Elsbeth jsem byla na horské dráze hned, když jsem se o existenci seriálu dozvěděla. Na jednu stranu byla Elsbeth Tascioni (Carrie Preston) jednou z mých nejoblíbenějších vedlejších postav v The Good Wife i The Good Fight, na stranu druhou jsem po všech těch letech sledování všeho, na co jsem dosáhla, úplně vyčerpala veškerý zájem o policejní (i jakékoliv jiné) procedurály. Nakonec jsem ale vzala v úvahu, že to stále zastřešují Kingovi a že The Good Wife a The Good Fight byly technicky právnické procedurály a stejně mě bavily, a pustila jsem si to.

První, co mě při sledování Elsbeth napadlo, byl Columbo. Elsbeth nejen že je stejně jako Columbo „howcatchem“ (což je očividně zavedený opak „whodunit“, ale navzdory faktu, že jeden z mých úplně nejoblíbenějších seriálů pracuje na stejném principu, jsem o tom termínů doteď neslyšela), ale Elsbeth má většinou od začátku seriálu na vraha spadeno a stejně jako Columbo jim nedá pokoj, dokud nepřijde na to, jak je dostat.

Mezi hlavní přednosti seriálu rozhodně patří, že Elsbeth Tascioni je přesně ta Elsbeth, kterou známe a milujeme, a jako bonus se o ní dozvídáme nové věci. Navíc mají veliké plus, že všechny ty „záminky“, se kterými Elsbeth podezřelé pronásleduje, se pak skutečně zhmotní v jejím bytě (vlastně i ten byt samotný vyplynul z případu); dařilo se jim na procedurál držet nijak od děje neodvádějící, ale přesto výraznou kontinuitu, která pravidelného diváka odměnila za vytrvalost a udělala Elsbeth jako postavu mnohem uvěřitelnější.

Co se týče dalších postav, Kaya Blanke (Carra Patterson) byla samozřejmě moje holka: miluju postavy, které jsou dopředu unavené tím, co se dozví, ale zároveň mají srdce na správném místě a nenechají si jen tak něco namluvit. Kayin vztah s Elsbeth pro mě rozhodně byla jedna z nejoblíbenějších částí seriálu. C. W. Wagner (Wendell Pierce) mě nijak zvlášť nezajímal, od začátku bylo jasné, že je nevinný, a těm „šachům“ s Elsbeth nevěnovali dost času na to, abych se do toho dostala, plus tím (za mě neopodstatněným) hysterákem na konci si mě taky rozhodně nezískal. S zbytkem detektivů zacházeli jako se soudci v The Good Wife, každý měl to svoje a člověk nikdy nevěděl, kdo na něj vyskočí tentokrát, a to jsem z nostalgického hlediska velmi ocenila.

Pilot na mě působil trochu těžkopádně, ale potěšili mě zmínkou o Carym Agosovi (Matt Czuchry); A Classic New York Character mělo Jane Krakowski (Joann Lenox) a to ji automaticky udělalo skvělou; Reality Shock mě jinak zvlášť nebavilo; Love Knocked Off bylo už trochu na sílu, ale mám slabost pro Hamptons; Ball Girl mě nudila k slzám, sportovní prostředí mě automaticky uspává; Something Blue mělo Keegana-Michaela Keye (Ashton Hayes), takže taky automaticky skvělá; Artificial Genius mě překvapivě bavilo případem; Sweet Justice bylo naopak tak překombinované, že mě to nebavilo ničím; a na A Fitting Finale se mi nejvíc líbilo, že kdyby nedostali druhou řadu, je to krásné a pozitivní zakončení.

Celkově je Elsbeth jeden z těch zábavnějších procedurálů, ale svou podstatu nezapře. Druhou řadu už dostali, ale myslím, že pokud nepřidají nějakou další postavu z původního seriálu, nechám si ujít.