16. července 2017

The Crown: Season 1

| Season 1 | Season 2 | Season 3 | Season 4 | Season 5 | Season 6 |
_______

Never let them see the real Elizabeth Windsor. Never let them see that carrying the Crown is often a burden. Let them look at you… but let them see only the eternal.


1.01 Wolferton Splash - 1.02 Hyde Park Corner - 1.03 Windsor - 1.04 Act of God - 1.05 Smoke and Mirrors - 1.06 Gelignite - 1.07 Scientia Potentia Est - 1.08 Pride & Joy - 1.09 Assassins - 1.10 Gloriana

zdroj: imdb.com
The Crown tolik lidí na internetech vychvalovalo, že jsem nakonec neodolala a zařadila jsem ji do fronty. Z výsledku rozhodně nejsem zklamaná, ale jsem z něj trochu rozpačitá. Nečekala jsem, že se to bude tak těžce soustředit na vztahy a tak málo na historii. Jako typická britská vztahovka to mělo hezky pomalý průběh - jako vaření v papiňáku - a výsledek stál za to dušení, pokud v tom tedy nehledáme skutečný životopis britské královny a její rodiny. Jako fikce je to super - trochu mě to vrací k začátkům Downton Abbey, což není špatně.

Claire Foy (Elizabeth II) je jako vždycky úžasná a její Elizabeth mě hodně baví. Matt Smith (Philip) hraje pěkného kreténa. Slyšela jsem ho Philipa bránit, jak je vlastně skvělý a jak to pro něj muselo být těžký stát ve stínu své ženy - v té době - ale jsem toho názoru, že cokoliv pro něj bylo těžké bylo díky jeho chování pro Elizabeth ještě dvakrát těžší a stejně musela zatnout zuby a zvládnout to. Philip byl většinu času trucující, kňourající smrad, který svou ženu vinil prakticky za všechno - jako kdyby nevěděl, do čeho jde, když si ji bral - a nejvíc za její neexistující soucit s jeho "utrpením". I kdyby se prostě přecenil, což se stává čas od času nám všem, pořád ho to neopravňuje chovat se jako debil. Všechny ty argumenty na jeho obranu určitě dávají smysl, ale žádný z nich podle mě nedokáže uspokojivě obhájit člověka, který si vlastní frustrace a pocity méněcennosti vybíjí na své ženě. Upřímně doufám, že ta postava půjde trochu do sebe a že skutečný princ Philip není takový sráč.

Co se týče zbytku rodiny, můj názor na ně není povětšinou o moc lepší. Margaret (Vanessa Kirby) je typická mladší sestra přesvědčená o tom, že každý úspěch jejího sourozence je na její úkor, a Elizabeth jí to popravdě většinu času moc neulehčuje. Byla mi ale protivná tím, že se v kontrastu se svou inteligencí chovala jako naprostá pipka. Královna matka (Victoria Hamilton) mě nebavila už vůbec. Přišlo mi, že většinu času své dceři nutila svou pokornou roli královny choti, místo aby si uvědomovala, že je její dcera panovnice. Jared Harris (George VI) byl úžasný Bertie a John Lithgow (Winston Churchill) odvedl neskutečnu práci, dostal mě hned v první epizodě.

Jeremy Northam (Anthony Eden) je vždycky potěšením. Vévoda (Alex Jennings) a vévodkyně (Lia Williams) z Windsoru nebyli ukázáni zrovna v lichotivém světle, ale za to krásně plasticky - to dobré i to špatné - a hlavně zachovali, co je provází doteď, tu mytickou nezměrnou lásku, kterou v popkultuře znamenají. Eileen Atkins (královna Mary) byla úžasná a hrála snad jediného příčetného člena rodiny. Potěšila Clare Foster (Nancy Lewis, Smoke and Mirrors).

Do druhé řady půjdu i kdyby jen kvůli tomu castingu, ale až trochu vychladnu. Během většiny epizod jsem byla šíleně vydrážděná a nevím úplně, jestli to byl účel.