4. listopadu 2020

The Witches (2020)

"Never give up what you are inside."

zdroj: imdb.com
IMDb. Normálně jsem na remake nebo sequely po letech docela opatrná (v tom smyslu, že se na ně z opatrnosti radši nedívám), ale promo k nové verzi The Witches bylo impulsem k nasledování té staré a když už jsem do toho šlápla, rozhodla jsem se to dotáhnout do konce.

Hned v úvodu řeknu, že knížku jsem nečetla, takže přesnost adaptace stejně jako v případě prvního filmu posuzovat nebudu. Co se týče filmových verzí, ta nová se staré nevyrovná v tom smyslu, že není ani trochu děsivá a jsem si jistá, že by nebyla, ani kdybych byla dítě, na druhou stranu zase nikoho netraumatizuje, takže je to pro děti asi lepší varianta.

Celkově jsou The Witches podle mě vyloženě dětský film, který pro dospělé sice není napínavý, ale děti nebudou mít laťku tak vysoko, aby je to nestrhlo. Tempo je velmi dobré, pozadí hlavních postav mnohem srozumitelnější a finální souboj s Grand High Witch mnohem uspokojivější v předchozí verzi. Efekty jsou trochu míň působivé, protože se spoléhají čistě na počítačovou animaci a nebudí ten znepokojivý pocit, že se hýbá něco, co by se hýbat nemělo, které uměl vzbudit Jim Henson, nicméně jsem toho kontroverzního názoru, že film pro děti by měl bavit a ne děsit až do dospělosti, takže ani to nevidím jako mínus.

Kulisy i kostýmy jsou naprosto brilantní. Prostředí hotelu je veselé a barevné, což krásně kontrastuje s dějem, a garderóba Grand High Witch je naprosto uhrančivá; od The Devil Wears Prada módy na začátku přes hadí šaty s živým hadem až po ten černý outfit na obědě... všechno naprosto brilantní.

Jak jsem psala výš, tahle verze mi mnohem líp prodala hlavní postavy. Babička (Octavia Spencer) byla vlastní osobnost a vyvíjela nějakou iniciativu, její minulost s Grand High Witch byla přímočará a jasná, nebyly tam žádné zbytečné náznaky, které k ničemu nevedly, celkově to byla velmi dobře postavená postava. Zarazilo mě akorát obsazení Octavie Spencer, protože jsem si myslela, že je mnohem mladší, než je, a rozhodně ještě na babičku nevypadá, ale byla brilantní, takže proč ne. Hrdinský chlapec Gatsby (Jahzir Kadeem Bruno) jel víceméně na stejné vlně jako jeho starší verze, ale tady se mi víc líbil jeho konec a Chris Rock jako vypravěč fungoval.

Anne Hathaway (Grand High Witch) mě zajímala asi nejvíc, protože hrála postavu, na které předchozí film stojí, Grand High Witch byla v této verzi postavená úplně jinak. Nebudu lhát, tak působivá jako Anjelica Huston nebyla, nicméně bylo celkem jasné, že ani být neměla; Anne Hathaway ji pojala jako zcela groteskní postavičku, což bylo nejvíc znát v jejím přízvuku, u kterého nemám tušení, zda měl být německý nebo ruský, ale který mě extrémně bavil. Jediné, co jsem zcela nepobrala, bylo proč nám ukazovali její démonickou zombie podobu, když když se k tomu pak žádným způsobem nevrátili, ale uvědomuju si, že jsem na dětský film zase moc pünktlich.

Stanley Tucci (Stringer) hrál poměrně nudnou verzi Stringera, což byla škoda, protože se na něj dívám ráda a přála bych mu víc prostoru. Kristin Chenoweth (Mary) potěšila, vůbec celý zvrat s Gatsbyho myškou na mě fungoval; to ohrožení, ve kterém se ocitly všechny děti, to udělalo ještě reálnější a naléhavější, protože najednou nebylo uzavřené jen v tom jediném hotelu.

Jak jsem psala výš, hodně mě potěšili i koncem filmu, nebyl tam ten otravný deus ex machina moment a mělo to krásné poselství nejen o tom, že důležité je to, co je vevnitř, ale hlavně o tom, že když přijde na to něco dokázat, osobní predispozice a výchozí situace jsou často méně důležité než odvaha a odhodlání. Jak na konci říká babička, "life changes all of us," tudíž nemá cenu dlít na tom, co bylo, a čekat, že se to vrátí, musíme se pohybovat dopředu a udělat co nejvíc s tím, co máme.

Celkově si myslím, že jsou The Witches poctivý a řemeslně dobře udělaný film pro děti, který mě popravdě docela vtáhl a zvedl mi náladu. Nevyrovná se první adaptaci, ale nemyslím si, že se o to snažil (protože řekněme si to na rovinu, první adaptace je kult jen protože je naprosto nepříčetná) a sám o sobě funguje velmi dobře. (Původně jsem se na tomto místě vyjádřila k remcání ohledně faktu, že jsou babička a hrdinný chlapec černí, ale dlabu na to; je to furt dokolečka a ti, co řvou nejvíc, stejně nikdy nezmoudří.)

Za mě dobrý. Ne tak dobrý, abych se k tomu musela vracet, ale rozhodně ne tak špatný, jak se první kritiky tváří.