10. června 2024

Redakce: 3. série

| 1. série | 2. série | 3. série |
_______



3.01 Kdo s koho - 3.02 Lázně - 3.03 Myš - 3.04 Utajený koncert - 3.05 Posilovna - 3.06 Technopárty - 3.07 Léčka - 3.08 Květinový vrah - 3.09 Tajemný rytíř - 3.10 Kaskadér - 3.11 Soutěž krásy - 3.12 Pytel plný peněz - 3.13 Svatba

Třetí řadu Redakce jsem jela prakticky v jednom zátahu s tou druhou, což bylo dobře, protože na ni dějově velmi úzce navazovala. Byla jsem zvědavá, jestli se na ní nějak promítne, že je poslední - hlavně v tom, jestli postavy postupně dostanou nějakou „last hurrah“ zápletku, ale nezdálo se mi. Nevím, jestli při psaní věděli, že píšou poslední řadu, takže závěry vyvozovat nebudu, ale tak nějak podvědomě jsem pořád na něco čekala a až do konce jsem to nedostala.

Všemi epizodami se táhly tři hlavní zápletky (a Zdeněk se nějak nacpal do každé z nich): rozvod Lubora (Milan Šteindler) a Veroniky (Zuzana Zlatohlávková), Filipovy (Vít Karas) intriky vedoucí k ulovení Viktorova (David Matásek) místa a Viktorův poměr s Kateřinou (Martina Preissová), který vrcholil svatbou. Co se týče té první, (nepříjemně) mě překvapilo, jak dlouho trval Luborův románek s Gábinou (Zuzana Kajnarová) - a tak nějak i sám fakt, že někdo s o dvacet let mladší ženou si stejně musel hojit ego na ženě ještě o deset let mladší, věk tam nemusel být vůbec téma - než se to konečně stočilo k Anně (Dana Batulková). Nakolik Lubora nemám ráda, s Annou mi vždycky dávali smysl, a stejně jako roky zpátky jsem i teď měla radost, že se Lubor k Veronice nevrátil.

Filipova linka mě bavila stejně jako kdysi (byť dřív jsem to o dost víc prožívala a Filipa intenzivně nenáviděla), ačkoliv teď musím uznat, že byla trochu přepálená. Když ale odmyslíme jistou míru přehrávání (která podle mě musela být na place Redakce povinností, protože to tam dělají všichni), Vít Karas si toho kníry si natáčejícího záporáka dal hezky a právě díky tomu to fungovalo. Co se týče zápletky poslední, Viktorova love story s Kateřinou mě nezajímala, protože Kateřina nebyla ani tak vlastní postava jako záskok za Alici (Barbora Kodetová) v každém slova smyslu a jelikož Viktor se od začátku seriálu v ničem nezměnil (a ani nikdy nezmění), nedokážu v tom vidět žádný happy end.

Když odmyslíme Lubora a Annu, vztahově mi Redakce překvapivě udělala radost hlavně s Klárou (Pavla Vitázková) a Kamilem (Roman Zach) a to v tom smyslu, že to zvládli překvapivě realisticky. Kamil se postupně stával stravitelnějším a stravitelnějším ještě předtím, než si mohl být (realisticky, ne ve své hlavě) jistý, že ho Klára bude chtít, a jakmile vplul do partnerského života, trochu se v tom sem tam topil, aniž by nutně prováděl nějaké vyloženě neodpustitelné věci (a tím myslím neodpustitelné za mě, ne za morálku scénáristů Redakce, která, jak víme, je vůči mužským prohřeškům nebývale chápavá). Byli tam míň, než by se mi líbilo - hlavně oproti ostatním párům - ale bavili mě.

Kdo s koho mě upřímně překvapilo, protože jsem si vůbec nepamatovala, že Filip půjde i do Viktora, nicméně jinou poznámku k tomu nemám, takže jsem asi hodně bavila. Lázně daly konečně nějaký prostor Anně a nakolik jsem v pohodě s tím, jak dopadla, je škoda, že to s Kratinou (Václav Marhoul) nezkoumali dál, docela by se mi spolu líbili. Myš mě nepříjemně překvapila v tom, že se Zdeněk choval jak první den po nástupu (a totálně smazal veškerou mou schopnost být k němu objektivní); Kamilovo chování v jeho části epizody jsem kdysi vůbec nechápala, ale čím déle pracuju, tím víc mu rozumím. Utajený koncert mi dal pecku Patrikem Hezuckým (to byl taky produkt své doby) a celá zápletka závisela na dědově (Karel Urbánek) až přehnaně hloupém (a doufám, že touto dobou i nelegálním) jednání, ale jinak to byla Klára/Kamil epizoda a ještě taková, o které my shippeři píšeme fanfiky, takže 1*. (Obešla bych se bez toho úhlu, že když náctiletá vyjede po dospělém, je v tom ten dospělý úplně nevinně, podle mě má vždycky povinnost říct ne a podle možností ze situace okamžitě odejít, ale od Redakce v tuto chvíli nemůžu čekat nic osvíceného. Fakt, že to nechali říct ženu, to dělá ještě depresivnější i realističtější zároveň.)

Posilovna měla hned dvě věci, které mi během řady lezly na nervy - Lubora v depresi a Zdeňka v čemkoliv - ale Viktor dělající sedy lehy ve snu mě upřímně pobavil. Technopárty nechala Viktora vyslovit můj oblíbený manipulační argument - „Lhal jsem, protože kdybych řekl pravdu, nedostanu, co od tebe chci.“ - který plně vystihuje jeho charakter; konec epizody s Martinou (Markéta Děrgelová) ale pobavil. Léčka měla onu slavnou zápletku s turisty a video s autíčky, to jsem si pamatovala, ale nepamatovala jsem, že Filipovo působení na Viktorově pozici bylo tak krátké a že tohle byla ta epizoda, kde do toho Klára s Kamilem konečně praštili. Květinový vrah měl zápletku tak průhlednou, že mě i na nízká očekávání, které od Redakce mám, urazila, ale Klára se nedala zadarmo a Kamil dostal krásnou čočku, takže to nebyla taková ztráta času.

Tajemný rytíř byla jedna z epizod, u které jsem měla matný pocit, že jsem to viděla, ale víc jsem si nevybavovala; ta klišé zápletka Kláry a Kamila ve mně napřed vyvolala hluboký, unavený povzdech, ale líbilo se mi, že nechali Kláru uvědomit si, že se chová iracionálně. (Už míň se mí líbilo, že nechali Kamila jí namluvit, že si to udělala sama, jako by její paranoia existovala ve vakuu a jeho dřívější chování s ní nesouviselo, ale ke Kamilovi to vlastně sedělo.) Kaskadér ilustroval, o čem jsem mluvila u Kamilova postupného přerodu, jinak pro mě ta epizoda byla úplně prázdná. Soutěž krásy měla Zdeňka, co chtěl množit Anniny nahé fotky bez jejího vědomí, což ho posunulo úplně do odpadu, ale linka s Annou a Luborem byla překvapivě vtipná (tím, že nechali na té kopírce i Lubora, zaváleli) a i kauza epizody mě po dlouhé době bavila. Pytel plný peněz mi na rozloučenou připomněl, co je Viktor zač; kdyby mi Redakce náhodou zase někdy začala chybět, vzpomenu si na tuto epizodu a zapnu si radši něco - cokoliv - jiného.

Svatba mě celkem zamrzela; nejen, že v sobě neměla tu finalitu (viz výše), ale ta titulní svatba samotná mi přišla nějak podivně vylidněná. Nerozumím tomu, proč nemohli dát rozlučkový záběr na každou z postav, když byly všechny přítomné, musela jsem si to vracet a ujišťovat se, že na ní například Veronika byla (i když šla Alici Kateřině za svědka). Jediné plus byli Tony Chundela a Vendulka Výborná, celou tu epizodu to příjemně odlehčilo.

Když jsem někdy koncem dubna začínala sledovat Redakci, čekala jsem, že to bude produkt své doby, ale nečekala jsem, že to bude taková sonda do duše zhrzeného českého muže. Taky jsem si nepamatovala, že většina zápletek byla nijak nedochucené klišé, většina postav se za celé tři roky nikam neposunula - to poslední zvlášť vadilo v případě hlavních postav, tj. Viktora, Zdeňka a Lubora - a že co se týče milostných vztahů, je to až depresivně realistický průřez heterosexuální sférou. Zatímco třeba Přízraky mezi námi u mě i v dospělosti obstály a Strážce duší si taky určité kouzlo zachoval, Redakce mě z té sentimentality, do které jsem začátkem roku upadla, docela vyléčila. A to je vlastně plus.